Smile...... - Reisverslag uit Pai, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu Smile...... - Reisverslag uit Pai, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu

Smile......

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Desiree

16 November 2007 | Thailand, Pai

...without a reason why.....'cause life is beatiful that way!
(Noa)

Jongens, ik wil jullie niet jaloers maken met mijn verhaaltjes hoor! Ik zei t al eerder, dat is teveel verkeerde energie.
Kun je beter gebruiken om je huisje te claenen , San ;)
of je vliegangst gewoon te overwinnen, Peet. (Gewoon effe kijken op http://www.jetops.nl en vragen naar Boudewijn Mos.)

( 13 nov) Vandaag besloten om toch maar weer verder te gaan (er is hier gewoon geen klote te beleven, mijn verhaaltjes zijn niet echt, gewoon leuker gemaakt hoor) en ik heb die Wats (watte?) nou wel gehad. Er waren er nog 2, maar helaas voor Kokkie te B. mag je niet overal foto's maken.
Ik ga morgenochtend met de bus van 7.00 uur (dan zie je meer, wie weet zie ik nog opiumsmokkelaars!) naar Pai (een hippiedorp en veeeeeeel te druk volgens Erik, een afgekeurde militair (iets met Post....trauma...syndroom? vanwege Libanon) die hier met zijn Thaise vrouw woont. Ook weer aardig en superrelaxed. Kaartjes van adressen in Chiang Mai gekregen, zodat ik daar voor weinig ook weer onderdak heb! Zo bouw ik mijn netwerkje wel op! Straks krijg ik nog geld toe, ik kan het bijna niet kwijt!!;)

O ja, Jullie moeten echt op http://www.bring-the-elephant-home.nl/?page_id=46 gaan kijken, dan zie je waar ik volgende week ga werken. Ik hoop dat ik jullie toch regelmatig op de hoogte kan houden, want ik vind het ook erg leuk om te doen (Vick, idee van waar ik wat over kan schrijven thuis?) :)

Mijn roze shirt trekt inderdaad wel aandacht, overal lachende gezichten en de verwachting dat ik dus ook wel Thai zou kunnen verstaan. Een dame probeert een gesprek met me aan te knopen, maar ik maak haar duidelijk dat ik haar echt niet versta. Zij gaat daarop steeds harder en harder praten, waardoor er een soort van oploopje ontstaat, rond die roze Hollandse.
...Nou,....Ik moest er zelf erg om lachen. :)

Vandaag ( 14 nov) hang ik dus in mijn hangmatje, op de veranda van mijn bamboehutje, tuintje met rivier voor, tuintje achter, echt vervelend. (Voor jullie in het koude, grauwe Holland, 5 graden? nachtvorst? Sukkels!)
De weg van Mae Hong Son naar Pai was weer een true story!
Gisteren had ik echt gezien , vandaag trouwens ook, dat er op het bord bij de bushalte staat: vertrek local bus 7.00 uur
Ik dus keurig om 6.00 uur op om om 7.00 uur aan de bushalte te staan.
Onderweg kom ik de monnikken van Wat hu heht dii oak ahllwir tegen. Zij lopen smorgens rondes met een schaal, om eten en drinken te krijgen. Ik zie een hele rij voor een dame-met-mandje wachten. Elke monnik krijgt rijst en een drankje. De vrouw krijgt een zegening waarvoor zij devoot op haar knietjes gaat. Mooi. Het ontroert me, dat mensen zo gelovig kunnen zijn.

Ik ben op tijd bij de bushalte. Ik vraag aan de mevrouw waar de localbus stopt. Beweert zij, dat die niet rijdt! Zij legt uit: minibus of Songthaew. Om 7 uur minibus vol, dus Songteaw. Ik loop naar buiten en wijs met de echte VanTollen-eigenwijsheid op t bord: vertrek Localbus 7.00 uur!
De mevrouw slaat haar ogen ten hemel en zucht: No! Minibus of Songthaew!
Ok, ok, Songthaew dan.
Ik wilde toch zo graag tussen de locals? Van alle kanten warm onthaal! Ik weet van de vorige Songthaewrit nog: achteraan bij de uitgang zitten, dan heb je t meeste uitzicht.
Behalve als ze zo'n ding voor 10 personen, volstouwen met 17! mensen.
Dan zit je dichies bij dichies en staan er 3 op de treeplank, in mijn blikveld!
Iedreen is op weg naar werk, school of de markt; de waar moet verkocht worden (welja, gooi die er ook nog maar bij) Onderweg stappen mensen uit, maar vooral ook in!
Het is trouwens de weg met de 1864 bochten, waar ik al eerder over schreef. Ik had natuurlijk kunnen weten, dat die bochten ergens toe dienen: juist, de bergen moeten omzeild! En jullie weten, hoe koud 5 graden is, maar dan ook nog in je vakantiehempje en met optimistisch gesmeerde laag zonnebrand in een Songthaew met natuurlijke airco (geen ramen). Vandaar die winterjassen. Ik voel me echt een supertoerist.
Gelukkig heb ik mijn pareo mee ( onmisbaar op reis: de Pareo! Goed om skai bekleding mee te bedekken, tegen plakbenen, goed als wikkelrok in tempels, goed als bescherming tegen verbrande schouders, goed om als picknickkleedje te gebruiken en goed om de kou ietsje tegen te houden in een Songthaew!)
Als dan de weg iets vlakker wordt, gaat Sjakie Songthaew vreselijk laten zien, dat hij niet alleen goed kan sturen, maar ook heel hard kan rijden! " Hee Sjaak, er zitten dames achterin!"

Na zo'n uur stapt de helft gelukkig uit en net als ik gestrekt wil gaan, komer er wel weer 10 mensen voor terug! Hiervan zijn 5 Lisu-vrouwen, die het eten naar hun mannen op t veld gaan brengen. Er worden rieten manden doorgegeven, zakken rijst een zak met iets warms, het beweegt en het kakelt!
Alles wordt gewoon opgestapeld, vrouwen erbij en karren maar! Ze hebben de grootste lol met elkaar en ik lach maar gezellig mee.
Ik besef dat de 17 mensen, zo'n 6 stammen moeten vertegenwoordigen. Ze kleden zich anders en zien er qua gezicht ook anders uit. De schoolkinderen (elke school zijn eigen uniform: van de padvinderlook met oranje sjaaltje tot een soldatenoutfit met knalroze baret!) zijn Thai.
Uit het Tribalmuseum weet ik, dat de kinderen van de stammen niet naar school gaan. Er staat groothartig iets geschreven als: "De kinderen uit de bergdorpen leren de hele dag in de dagelijkse praktijk. Zij leren het gebergte kennen, zij leren hoe er op de velden gewerkt moet worden en hoe de producten verkocht kunnen worden."
Maar de werkelijkheid is (waarschijnlijk) dat Thailand de stammen niet als Thai wil erkennen, dus ook geen Thai rechten toekent.

De Lisu-vrouw naast me lacht haar rood-zwarte tanden regelmatig bloot. Even later begrijp ik hoe ze aan die kleur moet komen. Uit een zakje pakt ze een stukje roodachtig hout (hash?) van een hard bolletje (opium?) bijt ze een stukje af, een groen blaadje (coca?) gaat erbij en tenslotte een neemt ze een likje witte zalf uit een potje (Nivea?). Hier gaat dus lekker op gekauwd worden.

Een Moslima tegenover mij, gromt hoofdschuddend als ik haar vragend aankijk.

Dan zijn we in Pai. De een na de ander drukt op de knop en verlaat het slagschip. Ik druk zelfverzekerd ook een keer. Sta ik natuurlijk buiten het dorp en moet nog een lekker stukkie Backpacken.

Maar alles is ergens goed voor, want ik passeer een tentje met heerlijke Thaise Noodlesoop en een alleraardigst Engels sprekende dame.
Zij wijst de weg naar t centrum en als ik daar een meisje vraag of ze Engels spreekt, lacht ze terug " Ofcourse! en of ik soms een Guesthouse zoek? (hoe bedoel je toerist?) Yes!
Zij belt haar vriend of hij nog een kamer heeft en geeft me een lift naar Pai River Lodge. Top! Doe mij de wereld vol met Thai!
Dus zit ik hier gezellig tussen 12! hondjes, waarvan 6 puppies!
Ik blijf hier even wonen.

  • 16 November 2007 - 06:04

    Ankie:

    Lijkt het nou zo of ben je echt poepiebruin?

  • 16 November 2007 - 06:24

    Erik En Ruud:

    Hai Dee, wat een belevenissen, lig regelmatig in een deuk om je verhalen, zijn zo herkenbaar en wat is het toch een geweldig werelddeel. Ik denk dat we niets teveel hebben gezegd,toch?
    En dan te bedenken dat je nog een hele tijd te gaan hebt, geweldig!!
    Nou scheet, geniet en wij volgen je verhalen op de voet.
    En inderdaad wij zijn de sukkels, 5 graden brrrrrrr.
    Liefs Ruud

  • 16 November 2007 - 06:44

    Karin:

    Lijkt me wel een belevenis in zo'n overvolle bus. Wat geweldig, zo'n bamboehutje. Dat is nou wat je je voorstelt als je denkt aan vakantie. Hutje met hangmat, je hebt wel buren zo te zien. Veel plezier verder, maar dat zal wel lukken gezien je fantastische verhalen. En die olifanten, ook al zo leuk.

  • 16 November 2007 - 06:57

    Allerliefste:

    Staat je fantastisch dat shirt. Ik vind je helemaaaaal niet op een toerist lijken. Je klinkt relaxed en gelukkig. Heerlijk. Blijf lekker alles doen waar je va geniet. Je leert van die tahaien in ieder geval dat je je niet gek moet laten maken in het leven. Kunnen we hier nog wat van leren. Ik ga vannacht om 12 uur de nieuwe Harry Potter halen. Lekker lezen van het weekends. ( ja, ook ik lees wel eens )
    Blijf geniten en van me houden.
    kussen

  • 16 November 2007 - 07:33

    Een Sukkel:

    Tja, dat heb jij dan weer niet hé,
    lekker voor de warme kachel, onder een warme plaid, beker chocomelk én misschien
    buiten een pak sneeuw, het hele vrije weekend,de laatste NEDERLANDSTALIGE Harry Potter, in één ruk uitlezen.
    Of is dat verkeerde energie?
    Plezierig!

  • 16 November 2007 - 07:35

    Ria:

    Hoi Deetje moet ik even op de praktijk nakijken wat de regels zijn voor het meenemen van een puppy naar Nederland. Blijf je volgen. Moet zo eerst even een laag van 10 cm van m'n auto ruit afkrabben. Ik hoor je al vals lachen. Kus van je schoonzus.

  • 16 November 2007 - 08:23

    Saskia V.d. S.:

    Hoi Dee,

    Volgens mij heb je je roeping gemist en had je verhalenvertelster moeten worden. Blijf vooral zo doorgaan. Het blijft een feest om je op deze manier te volgen. Trouwens zo'n bamboehutje lijkt mij ook wel wat. Heel veel plezier straks bij de olifanten en blijf toch maar een klein beetje aan ons denken.

    Groetjes,

    Saskia

  • 16 November 2007 - 10:50

    Jacq:

    Hoi Dee,
    Straks bij thuiskomst een reisboek schrijven en ook uitgeven??
    Je hebt in ieder geval het talent ervoor!
    Geniet!!
    Jacqxx

  • 16 November 2007 - 11:01

    Rob:

    Best een idee, dat van een reisverslagboek schrijven. Geniet ervan

  • 16 November 2007 - 11:41

    Sukkel B:

    Vanochtend moest ik aan je denken toen ik wakker werd. De ijspegel aan mijn neus aftikkend (want slapen met het raam open is gezond) had ik helemaal niet de gedachte aan het hangmatje waarin jij lag te dagdromen met een kabellend riviertje binnen gehoorsafstand. Nee, ik hoorde die t.....wekker afgaan met het weerbericht van 7 uur. Temperatuur net boven het vriespunt. In de badkamer bereikte de temperatuur een waarde waarbij normaliter uitsluitend getraind mag worden door deelnemers aan de Alternatieve Elfstedentocht. En daar moest ik dan een douche nemen. Zie je het voor je. De dood via de elektrische stoel is volgens mij minder erg dan de pijniging van mijn douche, zelfs met thermostatische mengkraan. Heb je even het idee van weldadige warmte moet je er weer onder uit want je hoofdsponsor wacht. Dus klappertandend afdrogen en dan moet je weer die ijskoude slaapkamer in om je aan te kleden. De animo is daarna helemaal verdwenen al moet ik toegeven dat zelfs wanneer je je sokken aantrekt er al een gevoel van warmte door je gaat. Kejje nagaan. Aan het eind van het ochtendritueel wacht je dan de grootste doodklap: het krabben van het ijs van je autoruiten minus achterruit vanwege de achterruitverwarming ( 12x woordwaarde). Als je dan, nadat je ruiten aan de binnenkant ook nog eens 4x opnieuw zijn beslagen, eindelijk op kantoor bent aangekomen en je zuchtend achter je bureau kruipt om je PC aan te zetten, pas dan besef je dat je een sukkel bent. IK WIL OOK NAAR EEN WARM LAND!!!!!! Veel plezier nog Deetje en schrijf gauw weer.

  • 16 November 2007 - 13:55

    Roy:

    Sawadee Dee,je schoonzus heeft een goed idee,want ik denk dat je het niet redt om een jong jumbootje mee in 't vliegtuig te krijgen. Dan toch maar zo'n lief pupje he?.We zien hier thuis alles weer voor ons oog voorbijtrekken als we je verhalen lezen!En fijn om- de- dag zo'n beetje wat te lezen.Heb je soms een zaklapje(ha..ha..woordspeelinkje)Maar goed, we kijken uit naar het volgende relaas met zeker foto's van gekwelde ofilanten!Sterkte en veel genoegen.Beppie en Roy.

  • 16 November 2007 - 17:48

    Ingrid :

    Hoi Deetje
    Lijkt me wel wat in zo'n hangmatje bij een lekker temperatuurtje en een goed boek. Maar ja, het was vanmorgen gewoon krabben, zuchten, wachten tot de beslagen ruiten weer wat zicht gaven. Geniet er maar lekker van. Heel veel plezier bij de olifanten, hopelijk kun je daar ook je verhaaltjes blijven doen want we genieten ervan!
    liefs Ing.

  • 17 November 2007 - 11:35

    Katja:

    Hé hallo wereldreizigster, wat gaaf om je verhalen zo mee te beleven. Ik heb inmiddels je mail doorgestuurd naar alle colega's! We missen je wel hoor, het is een stuk rustiger in het kippenhok, dit tot groot plezier van Andre.... Geniet maar lekker, veel groetjes!

  • 17 November 2007 - 12:36

    Serge Van Lith:

    He Dee,

    Ik moest van mijn moeder de verhalen lezen, dat zou zo leuk zijn!!! Ik gedaan natuurlijk. En het is echt heel leuk. Ik zal ze blijven lezen vanaf nu. Heel veel reisgenot. Geniet ervan. Tot het volgende verhaal. Groeten, Serge

  • 17 November 2007 - 13:14

    Wendy:

    He Dees, medereiziger!!
    Wat een leuke verhalen weer! Ben erg blij dat ik nu eindelijk zelf ook mag meedoen.
    Met Mireille is alles ok (lekker zwanger). En poolparty, was geen poolparty meer omdat wij wegens klachten naar een andere plek verhuisd moeten worden. En SAM en ACM zijn zo groot en interessant, dat het moeilijk is te beschrijven wat ik allemaal heb gezien...zelf ook nog maar eens op je lijstje zetten ;-)
    Dat 'tabak' dat die vrouw kauwt is trouwens beetlenut (ik weet het nederlandse woord niet).

    Keep on smiling!!
    Wendy

  • 18 November 2007 - 10:41

    Sofie:

    HAHAHAHAHA, ik ook.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Desiree

Dromen moet je niet najagen, dromen moet je waarmaken!! Mijn lief doet mooie uitspraken. Deze heeft als gevolg dat ik op 29 oktober naar Thailand vlieg, ik verblijf daar (of nog in Vietnam? Laos? Cambodja?) voor maar liefst 3 maanden! Waarom? Omdat het kan!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 38102

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: