Krung Tep - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu Krung Tep - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu

Krung Tep

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Desiree

28 Januari 2008 | Thailand, Bangkok

Oftewel Bangkok, stad van de Engelen.
Het is de stad met de langste naam ter wereld:
Krung Thep Maka Nakhorn Amorn Ratanakosindra Amindraytthaya Mahayditokrop Noparathana Rajdham Buriram Udon Rajvinet Mahasatan Amorn Pimarn Avatarn Satit etc.
Wat dan weer betekent (even volhouden ;)):Grote stad van de engelen, hoogste altaar van de goddelijke juwelen, onoverwinnelijke vesting, uitgestrekt en allerbest koninkrijk, koninklijke hoofdstad en de ongeevenaarde van de negen edele parels, verheven verblijfplaats van de monarch etc.
En wij in Berkel en Rodenrijs maar mopperen over de kleine ruimte op officiele papieren om je woonplaats te vermelden! :)
What's in a name?
Het is hier vreselijk druk, veel heel veel mensen. 10 % Van de hele Thaise bevolking plus alle toeristen, waarvan ik effe de cijfers niet weet, krioelt door elkaar. Ook nog vreselijk veel meer auto's, 90 % van alle ingeschreven auto's van Thailand, tuk-tuks, motorbikes en bussen.
Dus tijdens de spits gigantische files en daarbuiten gewone files. Ik reis per boot over de Chayo Praya, skytrain, watertaxi, metro en ook wel per bus, want ach, ik heb geen haast.

Foto's maken kan helaas niet. Mijn toestel zit om deenofdandere reden op slot. Het is een Olympus FE 280 en ik zie op mijn schermpje een sleuteltje met de tekst:
'write protect!'
Writing to the card is prohibited. The recorded image has been protected (read-only) on a computer. Download the image to a computer and cancel the read-only setting.
Maar....bij aansluiting op de pc, worden de foto's niet getoond, sterker nog het scherm blijft zwart.
Dus iedereen die hier verstand van heeft, help me alsjeblieft!
Mijn foto's zijn nog wel op de camera te zien.

Vorige week ben ik met Co van Kessel al door China town gefietst. Heel bijzonder om met 10 'Farang' door heel nauwe steegjes in China Town te fietsen. Sommigen kraampjes moesten zelfs even opzij voor ons. In de groep fietsten ook twee kinderen mee en toen we de rivier overgestoken waren en de tocht over een verhoogd pad door een schitterend moeras voer, besloot ik vooraan te gaan rijden. Ik vond het een doodeng idee, dat ik die kids in het moeras zou zien verdwijnen. Heb ik weer: stop ik voor een foto, moet daarna achteraan sluiten, stuurt een Canadese vrouw-op-leeftijd vlak voor mijn neus haar fietsje de diepte in! De kinderen waren er als eerste bij om haar te redden.

Ik bezoek het Nationaal museum, omdat het beschreven staat als een prachtige plek, die ik vooral gezien moet hebben.
Nou, ik heb wel hetere feesten meegemaakt! Natuurlijk, alles pracht en praal, de koningen en hun verschillende veldslagen worden mooi verbeeld met kunstig gemaakte poppetjes en olifanten te midden van bergen en jungle. Ik loop langs de schitterende oorlogsuitrustingen in de vorm van uniformen, wapens, trofeeen en strijdwagens. Maar het blijft oorlog. En ik dacht nog wel dat Thailand nooit in oorlog was geweest!
Voor schilders en andere kunstenmakers moet je hier niet wezen.
Dan maar een dagje shoppen.
Iedereen die mij kent, weet dan, dat ik wel heel veel van de ontvangers der kadootjes moet houden om te gaan 'shoppen'!
Ik stap op de boot, skytrain en gooi me tussen het winkelende publiek. Na 6 uur, ben ik twee keer verdwaald, heb ik eindelijk besloten iets te kopen, word ik gek van de drukte, val haast flauw van de hitte, stap ik bij de verkeerde halte uit en dank daarna boeddha op mijn blote knieeen dat ik weer terug ben bij mijn kamer.
Bij een koud biertje bedenk ik dat ik misschien wel malaria heb, ik heb zoveel zweet!

Dagje zwembad dan. Een bevriend hotel heeft een zwembad, daar kan ik zonnen en zwemmen. In heel Bangkok is geen behoorlijk openbaar zwembad met zonneweide te vinden. De Thai zwemt in de rivier en is doodsbang om te zonnen.
Het zwembad heeft 1 streepje zon, dat ik dan ook maar heel asociaal, de hele dag in bezit neem.

Ik zie niet zoveel bijzondere dingen meer om me heen. Deels natuurlijk omdat ik na 3 maanden een beetje aan het straatbeeld gewend begin te raken. Daarom probeer ik met Westerse ogen te blijven kijken om jullie nog een staartje Thailand mee te geven. Maar ik merk ook wel, dat ik wel klaar ben hier. Natuurlijk klets je zo af en toe wel met de toeristen, maar hier in Bangkok zijn de meesten net aangekomen en kijken me aan met de Westerse blik: ' Wat wil dat mens van me?'
Of de toeristen zijn, net als ik, voor hun laatste dagen hier en dan hebben ze een alwetende, berustende blik in hun ogen. (Ik ook??)
Ik ben toe aan thuis en een gezellige en/of diepzinnige babbel. Een potje tennis. Ik tel mijn geld, mijn uren en ga misschien nog naar Wat Po. Maar dan zit het er toch echt op.
3 Maanden Thailand, alle tijd om te niksen, te zien, te schrijven (!), te dromen, te missen, te leren en nog zoveel meer. Het was en is een schitterend kado, wat ik elke dag mocht en mag uitpakken.

Eenmaal weer thuis, wil ik jullie nog een allerlaatste berichtje sturen ter afsluiting, daarna hebben we weer 'live'contact!!
Tot dan
XXXXXX
SawasDee

  • 28 Januari 2008 - 06:15

    Ria:

    Hoi lief Deetje, jij en shoppen dat zijn inderdaad twee dingen, dat is nou iets waar ik geen probleem mee zou hebben en ook niet met de zon, de rest hm. Fijn dat je zo heerlijk hebt genoten en dat wij mee mochten genieten van je cadeautje. Van je foto camera heb ik geen verstand daar kan ik je niet mee helpen. Nog een paar heerlijke luie dagen en een goede reis, zie je snel, in Drachten alles nog bol. dikke kus van je schoonzus

  • 28 Januari 2008 - 06:45

    Alllerliefste:

    Drie maanden lang gedacht dat je dinsdagmorgen terug zou komen, maar dat blijkt woensdagochtend te zijn. ( de wens de vader van de gedachte? ) Thuis is het helaas een ziekenboeg, maar we slikken alles om woensdag weer een beetje fit te zijn. Ik vind het wel leuk om je straks weer te zien en vast te houden en zal dan zorgen voor een cadeautje dat zo is uitgepakt:) ( ik moet er niet aan denken dat je daar ook drie maanden over zou doen )
    Doe voorzichtig met de reis en bij de douane.
    kussen

  • 28 Januari 2008 - 07:33

    Anneke:

    goeie reis , dank voor al je leuke berichtjes en tot ziens in Berkel Rodereutel!

  • 28 Januari 2008 - 08:04

    Ingrid :

    Hoi Dee
    Nogmaals, bedankt voor al je mooie verhalen. We wensen je een hele goede reis en nog een betere thuiskomst. Geniet nog heel even.
    groetjes Ton en Ingrid

  • 28 Januari 2008 - 09:34

    Sofie:

    Het valt tegen hoor ;)

    Trouwens, je camera..heb je gekeken of je memorycard niet op slot staat? Je hebt namelijk net als bij een floppy (dat ding voor dat we cd-roms in de computer stopte) een schuifje waarmee je hem kan beveiligen. Misschien is dat het.

    tot woensdag! xxSofie

  • 28 Januari 2008 - 10:13

    Riet:

    Lieve Dee,het was weer een prachtig verhaal. Ik zag je voor me zwoegend tussen de mensenmassa,warm,zwetend en in je hoofd "het is nu genoeg"! En dat gerommel met die camera,beeldend! Probeer die laatste dag daar lekker te ontspannen.schrijf en kijk nog wat.Ben pas later op je reisverslag ingesprongen maar heb genoten van je verhalen. Relax en maak je mooi voor de terugreis want oh,wat zullen die blij zijn dat je weer
    eindelijk thuis zult zijn! Goeie reis,liefs,Riet

  • 28 Januari 2008 - 11:47

    Peter B:

    Hallo Deetje,
    Vanuit Zoetermeer, prachtige stad aan de Noord Aa, liggend in het Groene Hart, stad aan de Dobbe Plas waar menigeen langs heeft gelopen, samengesteld uit de dorpen Seghwaert en nog een paar gehuchten, met een bruisend Stadshart waar ook geen moer te beleven valt, terrasloze en gezelligheid missende groeikern, met een Dorpsstraat waar je Swiebertje nog zou kunnen tegenkomen, stad waar je de big five kunt beleven als je van sporten houdt, met een Wildwaterbaan, Sbnowworld, Ayers Rock, Silverdome en een 18 holes golfbaan, denk ik toch dat we Bangkok gemakkelijk van de troon kunnen stoten als het om de langste naam gaat. Ook al klinkt het allemaal wat minder exotisch. Neemt niet weg dat ik genoten heb van je reisverhalen. Ik zal ze zeker missen. Goede vlucht en een leuke thuiskomst gewenst.

  • 28 Januari 2008 - 12:11

    Gerry:

    Liefste jongste zusje! Mooie reisverhalen heb je gescheven zo in de nadagen van je 50ste levensjaar! Ik heb ze met heel veel plezier gelezen en zal deze bijna dagelijkse kadootjes missen. Goede reis naar huis terug en tot snel ziens!

  • 28 Januari 2008 - 12:21

    De Bolle:

    Deetjepeetje, eindelijk weer een klein krabbeltje van moi. Wat hebben we heerlijk meegenoten met jou en Sofie. Gek dat je nu alweer thuiskomt. Het is eigenlijk best snel gegaan he! Geniet van de laatste uurtjes eenzaamheid. Die zullen er weinig zijn als je thuiskomt vermoed ik. Hier alles ok. Ik wacht met smart en een afschuwelijk gigantisch dikke buik op de geplande keizersnee. Ik tel af.
    Lief tantetje, ik spreek je snel! Dikke kus van Gabe

  • 28 Januari 2008 - 13:38

    Corrie:

    lieve De
    Goede reis ik zal je verhalen missen tot gouw

  • 28 Januari 2008 - 15:17

    Annette:

    Geniet nog even van de laatste uurtjes. Hele goede reis!
    Liefs uit Geldermalsen.

  • 28 Januari 2008 - 15:55

    Roy En Beppie:

    Lieve Dee,
    Bedankt dat we mee mochten shoppen in jouw mooie kado, we hebber er heel erg van genoten, een hele goeie terugreis en doe voorzichtig met Ben z'n kado....geniet daar dan maar heel alleen met volle teugen van!

    Liefs Roy en Beppie

  • 28 Januari 2008 - 16:20

    Ankie:

    Desiree een goede reis toegewenst. Doe het voorzichtig aan. Geen grapjes bij de douane die ze niet begrijpen. Ik heb genoten van je verhalen. En het viel inderdaad mee om zelf wat op te schrijven. Tot snel. Doei Ankie

  • 28 Januari 2008 - 21:03

    Wil:

    Lieve Dee,

    Fijn dat je zo hebt genoten, rust nog even uit voor de lange reis en ror snel.

    Knuffel
    Leo en Wil

  • 28 Januari 2008 - 22:49

    Astrid:

    Dees.
    Ik vergeet de bloemen niet.Ze zullen er staan. tot gauw.

  • 29 Januari 2008 - 15:28

    Martinka:

    Een hele goede reis gewenst. Hopelijk vindt de douane niks.Anders moeten we je weer missen. Fijne vlucht en weinig turbulentie. (dat schrijf je toch zo?)
    Groetjes Martinka

  • 29 Januari 2008 - 19:46

    Ed:

    backpacken
    retro en zo puur
    verre landen
    synoniem voor avontuur

    de reis
    duurde een maand of drie
    nu Schiphol
    kijken of ik je zie

    (uit: gedichtenbundel EJ 395,00 euro)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Desiree

Dromen moet je niet najagen, dromen moet je waarmaken!! Mijn lief doet mooie uitspraken. Deze heeft als gevolg dat ik op 29 oktober naar Thailand vlieg, ik verblijf daar (of nog in Vietnam? Laos? Cambodja?) voor maar liefst 3 maanden! Waarom? Omdat het kan!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 38057

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: