Khao Sok - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu Khao Sok - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu

Khao Sok

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Desiree

14 Januari 2008 | Thailand, Surat Thani

Bedankt voor al jullie reacties op mijn stukjes, ze zijn steeds weer hartverwarmend!

Het nationale park van Khao Sok belooft wat. Ga zelf maar eens kijken op http://www.khaosok.com !
Ik kan niet wachten!

Om Martinka even te antwoorden:
Het tropische woud wordt bewoond door: gibbons, neushoornvogels, pythons, tijgers en luipaarden. En, kijk maar op de website, tal van insecten oa tarantula's! (De beet is niet dodelijk, wel pijnlijk:( ) Was toch niet van plan om zo dichtbij te komen, maar in een boomhut, weet je t maar nooit!
Het is een miljoenenjaren oud regenwoud (wat betekent dat het er minstens 1 keer per maand regent) dat onder de weersinvloeden van de golf van Thailand en ook die van de zee van Andaman ligt.
Ook schijnen er veel stropers rond te lopen, maar er zijn veel toeristen, dus statistisch gezien is de kans klein dat ze mij komen stropen:)
Khao Sok schijnt een paradijs voor trekkers te zijn. Er zijn een tiental gemarkeerde wandelpaden tussen de kalkrotsen, met watervallen en grotten onderweg. De kanovaarten en olifantentracks zijn ook populair. Maar olifantentrack? Voor mij dus niet.
Maar je kunt ook relaxen in het straatdorp vlakbij, de sfeer schijnt behoorlijk zen te zijn.

Het is dus nu zondag 13 januari.
Op de 11de vertrokken uit Krabi. Had een minivan geboekt voor 350bht(7 euro). Om half 12 moest ik er zijn. Ervanuitgaand dat dat Thai tijd is, zat ik om half 11 even achter de pc en had nog tijd genoeg, dacht ik. Komt er een songtheaw voorrijden om 11 uur, vlug,vlug instappen, moest ik. Zet dat ding me gewoon bij de localbus af! Had ik zelf voor 200 bht (4 euro) minder kunnen regelen :( Ook nog: ik zou om 2 uur in Khao Sok zijn, werd dus 5 uur!
Maar ach, 1 troost, ik werd niet door een Thai van het travelagency genept, maar een Amerikaan!
(Pijnlijk dingetje: Ik vertelde dit verhaal, lekker sappig, aan een groepje trekkers in Khao Sok, maar vroeg dus later pas waar zij eigenlijk vandaan kwamen. Je voelt 'm al: Amerika!)

In de bus zat ook een Thai van Khao Sok, Toi. Hij vroeg aan alle toeristen of zij al een bestemming hadden, ook aan mij dus. Ik had me voorgenomen, voet bij stuk te houden en zelf op onderzoek uit te gaan, maar ach, warm en moe van de reis, (en die man keek zo zielig!:( ) vergeet ik dat te snel. Heb dus bij hem mijn bungalow geboekt, best aardig voor 1 nacht, maar nog 2 km van het Nationale park verwijderd. En er was verder, heel ongezellig, geen kip.
De volgende dag heb ik een alleraardigst hutje geboekt, midden in een tropische, goed onderhouden tuin aan de rand van de jungle, echt onwijs leuk en......hot shower!!
Ondanks de zeilige blik van Toi, heb ik toch maar uitgecheckt bij hem.

Vervolgens een lekkere lange, warme, achteraf niet zo spectaculaire wandeling gemaakt. Het tropisch regenwoud valt gewoon tegen: het lijkt best veel op het Bergsche bos, alleen is er veeeeeeel meer bamboe :) Ook aan wilde dieren niks gezien, alleen vlinders in alle soorten en maten en een bloedzuiger, die, heel brutaal, met me mee wilde liften!

Vandaag besloot ik om morgen maar weer verder te reizen.
Natuurlijk kan ik nog een tocht-met-gids boeken. Maar ik kwam mensen-met-gids tegen en zij kregen niet meer te zien dan ik, dus dat ga ik niet doen.
Ook is het mogelijk om de Rafflesia Kii Meijer te bekijken, een knots van een bloem, die slecht 1 keer per jaar bloeit. Geen zin an, die stinkt naar rottend vlees, wie wil dat nou ruiken?
Er hangt trouwens een geheimzinnig sfeertje om het bezoeken van de bloem. Je kunt er alleen met een gids heen, omdat de Thai bang is, dat hij verwoest of geplukt gaat worden. Hij is namelijk nogal beschermd. Bestanddelen zouden ingredienten zijn voor allerlei drankjes en dus geld voor de bevolking opbrengen. Om die financiele tegenvaller voor de locals te compenseren worden er dure trips geregeld.

Bij een bananenstalletje kwam ik te weten dat er een tempel in de buurt is, waar veel apen zitten. Dat wilde ik wel zien, dus gewapend met een grote zak bananen ben ik op weg gegaan.
Bij de tempel, dacht ik nog, zou ik vast wel op nieuwe ideeen komen voor mijn verblijf hier.
De apen blijven leuk, deze keer heb ik de bananen heel rustig verdeeld en geen aap die het in z'n apeharses heeft gehaald om me te bestormen, gelukkig.
Wist je dat ze zwemmen? Echt wel heel leuk om te zien! Volgende keer zet ik er een foto van bij, nu even mijn snoertje vergeten. Ook was er een slang van een meter of 2, waar die apen gewoon achter aan gingen! Ik heb het gefilmd, dus dat kun je nog komen zien.
Bij de tempel kwam ik 2 Duitse vrouwen tegen, die op zoek waren naar de grot (wist van geen grot) en ik ben met hen meegegaan. Wel spannend zo'n grot, naar omdat we niet voldoende licht hadden zijn we toch maar niet verder op onderzoek uitgegaan.
(Stel je voor, dat dit de grot is waar in september 8 mensen zijn verdronken en dan zal je net zien, die ene regenbui per maand valt nu!:()
Zij nodigden me wel uit om s' avonds met hen en een gids een nachtwandeling te maken (nou ja, nacht, het zou van half 8 tot half 10 duren) Ok, doen dus. Leek me gezellig.
Helaas heb ik bijna 2 uur in die bar zitten wachten, maar ze kwamen niet. Ze hadden toch echt geboekt en de gids vond ze ook al niet in hun bungalow?!
Het zal voor mij een mysterie blijven want ik ben weggegaan en zit dit nu in een hoogst oninteressant Surat Thani te schrijven. Mijn trein gaat over 3 uur naar Hua Hin. Een zeer oude badplaats, waar ik een dag of wat ga rondneuzen. Jean@, heb je nog leuke tips?

Tot gauw
XXXX
Dee

  • 14 Januari 2008 - 08:11

    Rob:

    Hallo Desiree, Misschien waren ze wel verdronken? Geniet en groet
    Rob

  • 14 Januari 2008 - 08:46

    GB:

    Ben ik de eerste? Zit net effe op m'n gemakkie je verhaal te lezen. Was weer leuk. Weer thuis toch maar een dia avondje organiseren? Vermaak je!

  • 14 Januari 2008 - 10:04

    Katja:

    Tja, dan verwacht je inderdaad heel veel dieren te zien in zo'n regenwoud en dan zie je nog geen aap.... Maar het is al een avontuur op zich om door zo'n woud te banjeren. Veel plezier nog en denk af en toe aan ons, de hard werkende mensen van de Opperd!

  • 14 Januari 2008 - 11:46

    Peter B:

    Liep ik gisteren in het Bergsche bos zag ik me daar toch een stelletje rotapen lopen. Gelukkig was het droog anders zou je toch echt denken dat je in een tropisch regenwoud loopt.
    Die 2 Duitse toeristen zijn zich waarschijnlijk grot geschrokken van de consumptieprijzen in de bar. Veel plezier!

  • 14 Januari 2008 - 13:03

    Ed, Janny:

    Sawadee kha(heb net mijn snelcurcus thai met goed gevolg, afgerond)zo te lezen gaatie weer lekker, je bent goed bezig meid, je hebt nog effies, geniet, en doe leuke, en spannende dingen. Kop khum khrap voor je reactie,s op onze belevenissen, we zijn nog hier, en toch is het al geinig om die te lezen!!
    Knuffel, en tot snel.
    Kao phat gai, voor als je nog nassi met kip wil eten!!!!!

  • 14 Januari 2008 - 18:04

    Jeannette:

    Hee Dee
    Geweldig, nog steeds al die verhalen van je!!

    Wij hadden 1 rustdag en die hebben we doorgebracht op het strand in Hua Hin. (we waren kijkmoe)

    Een strand overdekt met parasols waar geen streepje zon doorkwam.
    Thaien willen niet bruin worden, da's lelijk!!!
    Dus onze stoelen de zee ingetrokken en daar liggen genieten.Na 3 uur natuurlijk erg rood!
    Volgens mij is er niet veel te doen en te zien daar ,gewoon een oude badplaats met natuurlijk ergens in de buurt weer een paleis van de zoveelste Rama!
    Dus ga heerlijk relaxen!
    Je kan ,zoals overal, er een heerlijke beauty dag van maken.
    Voetmassage, pedicure,handmassage en manicure etc. en dat allemaal op het strand
    En vanuit je luie ligstoel bestel je lekker eten en drinken.
    Oh ja 1 minpuntje, er waren daar wel kakkerlakken. Voor ons erg schrikken maar voor jou natuurlijk niet als ik lees wat voor beesten jij bent tegengekomen is zo'n kkl een eitje.
    Meid, ik ben benieuwd hoe je het hebt daar!
    groetjes

  • 14 Januari 2008 - 18:28

    Ria:

    Hoi lief Deetje, als ik die twee Duitse mutsen tegen kom zal ik ze even vragen waarom ze je hebben laten wachten, Duitse mutsen genoeg hier. Gaat allemaal nog wel lekker met je lees ik, je dochter heeft het iets moeilijker op dit moment, wil niet echt weg. Die gaat vast wel terug. Ben net terug uit Drachten, alles had daar de griep, je bent nog niet voor de derde keer Tante geworden, maar het loopt op het eindje, hopelijk komt het iets eerder, zou voor Gaby haar lichaampje iets beter zijn. Verder hier alles oké, lees je snel weer, onderneem nog leuke dingen deze laatste weken, we blijven je volgen. Dikke kus van je schoonzus. En ook van je broer natuurlijk.

  • 14 Januari 2008 - 20:28

    Mar:

    Hee Dee,
    Ga je nog naar die Meneer Zwier met z'n Thaise vrouw?
    kus

  • 14 Januari 2008 - 21:42

    Allerliefste:

    Leuk dat je weer allerlei avonturen aan het beleven bent. Je bent zo langzamerhand een echte Indiana Desiree aan het worden. Wel handig voor thuis, kun je ons weke westerlingen mooi voor gevaarlijke lieveheersbeestje en pissebedden behoeden.
    Thuis gaat alles goed, maar het is na de vakantie gelijk weer erg druk. Ben Eigenlijk niet één avond thuis, maar het voordeel is dat de tijd dan snel gaat en je weer vlot in mijn armen kunt liggen. Geniet nog even met volle teugen.
    kussen.

  • 15 Januari 2008 - 10:19

    Pé:

    Pantoorit: vertel, vertel !!!

    Ik wou dat ik die cracks/croqs/qreucks had uitgevonden. Zou dat over de hele wereld te verkrijgen zijn?

  • 16 Januari 2008 - 13:41

    Ed:

    Ik heb bij Llink nagevraagd wanneer reportage over olifanten in Thailand wordt uitgezonden. Is op 2 februari op Ned. 3, dus dan kun je zelf naar je zelf kijken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Desiree

Dromen moet je niet najagen, dromen moet je waarmaken!! Mijn lief doet mooie uitspraken. Deze heeft als gevolg dat ik op 29 oktober naar Thailand vlieg, ik verblijf daar (of nog in Vietnam? Laos? Cambodja?) voor maar liefst 3 maanden! Waarom? Omdat het kan!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 38051

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: