Over grenzeloos mooi Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu Over grenzeloos mooi Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu

Over grenzeloos mooi Pai

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Desiree

18 November 2007 | Thailand, Chiang Mai

Het is erg heet vandaag (16 nov), zo erg dat het dorp wel een spookstad lijkt. Ik ga koffiedrinken bij de supermarkt. Dat is een soort C1000, maar dan Thais. Redelijk te herkennen als supermarkt.
Niet zo luxe als de 7Eleven, die iedereen vast wel kent, die ooit in Thailand (oorspronkelijk Amerika?) is geweest, maar meer een buurtsuper.
Bij deze buur kun je je koffie lekker buiten op een bankje drinken, sterke hete koffie, net geen senseo, maar goede tweede.
Als ik dan zo genietend zit, draait een super rasta type zich zich naar mij om.
WOW, zo vroeg en nu al zo dronken of zo stoned als een garnaal! Hij tuit zijn lippen verleidelijk en wil wel graag zoenen, als ik in de lach schiet, doet hij nog meer z'n best: hij gaat er scheel bij kijken, als hij dan probeert op te staan, valt hij op zijn bankje terug en in slaap!
Pffff....net ontsnapt, ik zweet ervan!

Als die Thai iets van handel drijft is het trouwens heel veel van een zeker artikel, soms is het zo Thai dat ik echt niet weet wat of waar het voor is.
De winkels zijn meestal een soort van ruimte achter een garagedeur.
Achter die garagedeur kan trouwens net zo makkelijk een keuken, kamer of echt een garage zitten. Alles door elkaar.

Elk restaurant, eetstalletje of massagegarage heeft ook 1 of meerdere hondjes. Niks geen riemen, ze zijn er om hun eigen terrein te bewaken. Reken maar dat er gevochten wordt als er een vreemde hond naar hen kijkt of snuffelt in hun richting.

Sommige stalletjes gaan dicht om 6 uur en de waar wordt dan op de brommer, naar een gunstig kleedje in de hoofdstraat gebracht, om daar verkocht te worden. Je ziet achter zo'n brommertje dus ook meestal een hondje draven.

Als het zo warm is, kun je beter iets gaan doen. Ik besluit dus een fiets te huren, want op de fiets zie je meer!
Overal zijn fiets en brommerverhuurgarages en voor 1 euro, of 1,20 heb je 'm al de hele dag!
(een brommertje doe ik een volgende keer wel, gisteravond is er vlakbij mij alweer een brommerongeluk gebeurd, deze keer met dodelijke afloop. Dus maar even geen brommertje voor mij.)
Watvoor fietsverhuurmevrouw heb ik nou weer, joh? Ze moet al wakker gemaakt worden, door haar buurvrouw en als ze er dan is kan ik haar maar niet wijsmaken, dat ik de fiets van mijn keuze niet kom brengen, maar wil huren! Ze blijft maar bladeren in haar bonnenboekje op zoek naar nummer 31 (de mijne) Ze verandert zelfs nummer 30,(die dus wel verhuurd is) in nummer 31!
Het duurt zeker een kwartier, voordat ze snapt, dat ik deze wil huren!
En de jongen die na mij komt, overkomt precies hetzelfde!! Aardig die Thai, maar deze slaapt nog!
Maar wat heb ik nou voor fiets?! Bij de hoek ligt de ketting eraf, erop gezet en bij de volgende hoek weer! Terug om deze om te ruilen. Jullie snappen, dat ik een compleet toneelstuk opvoer om alleen de fiets te mogen ruilen! (met buiging naar het toegestroomde publiek wat mij een warm applaus geeft :))

Bekaf ga ik dan in de hitte van start. Op naar het Chinese dorp van de Kuomintang. De dorpelingen zijn leden van het communistische leger, die tegen Mao Zedong hebben gevochten, zegt mijn trotse Trotter (zie je trouwens niks van)
Enkelen van hen zijn naar Birma gevlucht en leven van de handel in opium. Anderen leven in de lemen huizen in Thailand en leiden nu een regelmatig bestaan met het verbouwen van thee of drijven van handel. (helaas geen Chinees papier te koop, Pee)

Omdat ik alleen reis, leer ik niet alleen Thailand kennen, maar zoveel landen meer, omdat je in gesprek kan raken met toeristen uit China, Engeland, Frankrijk, Denemarken (door een dominante Deen), Australie en vanmorgen in de minibus naar Chiang Mai had ik een lang gesprek met een Jood uit Israel.
Meestal begin je met:" Where do you come from, and how long will you stay?" Dan hebben we het al snel over religie en ik durf over de oorlog en de toestand in de wereld (alla GBJ Hilterman!) te beginnen.
(Ik voel me net mijn grote broer, die ooit eens het lef had om midden in de nacht, in een piepklein dorpje in Frankrijk aan een politieagent te vragen of ze soms ook last hadden van de maffia!) :)
In elk geval; hij heeft een duidelijke mening die verschilt van die van zijn vriend naast hem en algauw zijn zij in druk en zo te zien emotineel gesprek (Hebreeuws?) verwikkeld, waarop ik mijn Ipod maar aanzet. Niet mee bemoeien!

Zo meisjes en jongens, ben benieuwd of jullie nog op de site van Elephant Nature park uit mijn vorige verhaal, hebben gelezen wat ik morgen ga doen!? Ik probeer jullie in elk geval zo snel mogelijk daarvan op de hoogte te brengen!

XXX

Dee

  • 18 November 2007 - 08:25

    Ria:

    Hoi Deetje, wat een verschil van een zondagmorgen, ik kijk naar buiten en zie een witte wereld van het rijp zo heeft het vannacht gevroren, nu schijnt er een prachtig zonnetje en ga zo Ger van Dusseldorf halen. Heb inderdaad de site van de Olifanten doorgelezen, jij gaat daar vast een mooie tijd beleven maar zal ook wel nare dingen tegenkomen. Laat ons weten hoe de organisatie is en wat er zo al met de donaties gedaan wordt, dan kan er altijd wel wat vanaf voor een aantal olifantenstappen. Heel veel plezier en doe voorzichtig want ze zijn wel erg groot.
    Kus van je schoonzus

  • 18 November 2007 - 09:04

    Allerliefste:

    Ik denk dat we je in Nederland terug gaan zien bij het journaal als buitenland deskundige. Prachtig zoals je het land en de mensen verkent. Lijkt me zeer boeiend. Ook thuis wordt alles grenzenloos mooi. De schilder levert prachtig werk en met Tim zijn deskundig inzicht op binnenhuisarchitecteur, kleden we het huis langzaam maar zeker aan. Ik heb nieuwe vitrage ( gelijk de anderen ) besteld voor de schuifdeur in de woonkomer, de nieuwe stoelen komen nog en we hebben wat extra kandelaars gezocht. Vandaag even de gewone dingen. Uiteraard komt pa ( de groeten van je liefste schoonvader ) maar er moet ook wat gewassen worden en de rekeningen moeten betaald. Leuk, maar eigenlijk wil ik in de vrijdagnacht gehaalde Harry Potter lezen. Was daarna in het Vierkantje en ik moet je de groeten doen van Ben. Tim heeft werk bij de Viergang. Gewone kantoortijden en niet alleen achter de bar, maar waarschijnlijk ook wat meer in de richting van zijn studie.
    Ik heb een lading nieuwe truien ( lekker saai klassiek ) en nieuwe schoenen gekocht. Je ziet dat we onszelf hier verwennen, blijf jij dat vooral ook doen.
    Ik weet niet of je bij de olifanten kan mailen, maar stuur anders even een sms.
    liefs en kussen.

  • 18 November 2007 - 09:44

    Piet:

    Afgezien van jouw (leuke en mooie) avonturen vind ik het lezen van alle reacties hierop ook al een leuke belevenis. Jij waarschijnlijk ook. Is het een idee om alle reactiegevers op 5 december een Tahaai-pop te geven?

  • 18 November 2007 - 09:58

    Ingrid :

    Hoi Dee
    Wat een belevenissen op de fiets in de hitte. Hier ontdoet de natuur zich rustigjes van alle rijp en schijnt het zonnetje inmiddels heerlijk. Of het echt een mooie dag belooft te worden moeten we maar afwachten. Jij in ieder geval heel erg veel plezier en mooie momenten bij de olifanten. We blijven je volgen.
    groetjes ook van Ton.
    Ing.

  • 18 November 2007 - 10:54

    Nic:

    Wat zalig om de pc op te starten en dan weer een verhaal van je te lezen. Eerst een bak koffie en dan lekker ervoor gaan zitten. Je schrijft alsof je nooit anders hebt gedaan...blijf je met veel plezier lezen (en laat hier zelfs de nieuwe Harry P. voor liggen, geef mij maar Desiree E.). PS: kijk je uit voor die slurven..Knuffel,

  • 18 November 2007 - 11:40

    Els:

    Nog bedankt voor je parende olifantenkaart, kleindochter vond Pa Oli knap dat hij zo op z'n achterpoten kon staan en Ma Oli heeeel sterk, niks uitleggen dus...pfff, lees je!
    If you dont enz you know Thailand by now.

    Kus

  • 18 November 2007 - 21:01

    Grote Broer:

    Hoi lieve ondekster. Weer een leuk verhaal en je weet ik ben dol op je weetjes. Alleen deze keer even een vraag. De kuomintang zijn zeker geen communisten maar de nationale demoratische partij van Taiwan, de renegade chinezen! Dus wie woont nu in dorp? 7Eleven is niet echt luxe dus een thaise c1000 moet wel heel interessant zijn! En volgens mij ging het in de nacht van de 'pierres' over Louis de Funes en z'n gendarmes de Saint Tropez! Pas op voor 'pierres', blijf praten (niet iPod (kan thuis ook!)) en blijf vooral schrijven! Kijk uit naar volgende avontuur!
    Kus!

  • 18 November 2007 - 21:40

    Peter B:

    Hallo Dee, ik dacht even dat er een nieuw boek van Geert Mak was verschenen: In Azië. Niet alleen het verhaal was weer zeer lezenswaardig. Ook de minidiscussie tussen broeder Ger Mak en Dee Mak (lijkt wel een Thaise naam) was leuk om te zien. Misschien mag ik daar toch nog een kleine toevoeging maken. Julie beiden hebben gelijk. In de 20-er jaren zaten er wel degelijk communisten in de KMT. Later, in de tijd van Tsjang Kai Tsjek (zware of halfzware, dat weet ik niet meer precies) werden die er uit verbannen (eigenlijk meer vervolgd). Die strijd werd aan het eind van de 40-er jaren verloren en kwam Mao Tse Toeng en vluchtte de KMT naar Formosa. Dit was PBJ Hilterman met de Toestand in de wereld vanuit het kille, natte en koude Zoetermeer.
    Veel plezier bij de Dombo's.

  • 19 November 2007 - 09:49

    Peter, Opperd.:

    Dag reizigster

    volgens mij gaat hij lekker daar.
    Het is heel leuk om je stukjes te lezen.
    Wellicht is het een optie om voor een travelprogramma te gaan werken.
    Wij zijn inmiddels aan het sparen voor een teamuitje naar Thailand (of de Thai)

    Groeten Peter de Leeuw

  • 19 November 2007 - 13:46

    Martinka:

    Hoi desiree,
    Op het moment is het hier weer druil weer. Afgelopen weekend prachtig weer. Mag van mij altijd wel zo blijven. Thomas heeft afgelopen weekend zijn verjaardag gevierd, 5 jaar al weer. Het was zo vermoeiend voor hem dat hij nu ziek is. Gewoon over vermoeid natuurlijk. Hier voor de rest alles goed. Waar ik nu benieuwd naarben, zijn het eten en drinken. Hoe smaakt het en/ of is het lekker? Heb je ook dingen gegeten waar je van dacht dit nooit meer. Of hmmm lekker dit probeer ik thuis ook eens.
    Als het goed is ben je nu bij de olifanten. Hoe is het en wat moet je allemaal doen.
    Naar aanleiding van je leuke, voortreffelijk geschreven stukjes ben ik benieuwd of je voor afgaande van de reis een soort idee had wat je wilde bezoeken? Of ga je daar op zoek naar de plaatselijke vvv om informatie in te winnen wat je wil bezoeken.Ik vind je heel ondernemend en soms ben ik bijvoorbeeld aan het tandenpoetsen s'avonds om een uurtje of elf en dan denk ik wat zou desiree nu op dit moment doen.Slaap je daar goed? Och ik heb zovel vragen, maar die komen wel .

    groetjes van martinka en co

  • 19 November 2007 - 14:11

    Angelina:

    Hoi! Wat lachen, ik heb dezelfde foto van die cookies! Zouden het ook nog dezelfde cookies van 5 jaar geleden zijn geweest..??
    Goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
    Angelina

  • 19 November 2007 - 14:44

    Tim:

    Wooooooooooooooooooooooooooow die toren van bier man.. Anyway, zoal papi al schrijft richten we langzamerhand het huis in. Met zijn boormachine-skills en mijn stofzuigerkwaliteiten lijkt het al een beetje ergens op. De hal zul je bijvoorbeeld niet meer terug kennen. Volgens mij is ons klussen met kijkers avontuurtje overigens veel minder boeiend dan jou reis. Papa en ik doen al sessies waarin in zo lang mogelijk tegen hem aanlul, en dan mag hij niet gapen. Ik draag het record op mijn naam met 3 1/2 uur :). We zijn dus al lekker aan het voorbereiden op jullie terugkomst. En ohja, ik heb een baan bij de viergang. Vandaag de eerste dag, alleen waren Frank en Dré dat even vergeten. Klein detail. Er was dus niemand om mij te vertellen wat het plan was en ik kon weinig doen. Ben na 2 uur wachten maar naar huis gegaan. Morgen begin ik dus écht :). Veel plezier verder en blijf schrijven x

  • 20 November 2007 - 08:46

    Janny En Ed:

    We hebben de laatste dagen veel gelezen over de olifanten in Thailand. Verkoop in Rotterdam ten bate van het kamp, een interview met de oprichtster(?) enz. We hopen dat het zo wordt als jij ervan verwacht. Veel plezier en goede arbeid daar.

  • 20 November 2007 - 11:59

    Marian:

    Wow, zeg. Ik liep een beetje achter omdat de computer de geest had gegeven, dus ik heb je net even bijgelezen. Geweldig, wat een avontuur en nu zit je dus bij de olifanten. Ik heb de site bekeken. Wat een goed initiatief. Heel veel plezier daar.

  • 20 November 2007 - 20:28

    Martin:

    'k Zei toch al dat je alleen nooit alleen bent? Mooie verhalen, ga zo door. Het aanvankelijk hoge tempo lijkt er gelukkig uit. Voor je het weet is het weer voorbij.
    Ben is inmiddels 4x bij ons wezen eten.

  • 19 December 2007 - 16:25

    Jacqueline:

    hoi Dee,
    Ik wens je een gezellige kerst met je dochter en een gelukkig nieuwjaar!
    Gaat alles goed met je ?
    JacqXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Desiree

Dromen moet je niet najagen, dromen moet je waarmaken!! Mijn lief doet mooie uitspraken. Deze heeft als gevolg dat ik op 29 oktober naar Thailand vlieg, ik verblijf daar (of nog in Vietnam? Laos? Cambodja?) voor maar liefst 3 maanden! Waarom? Omdat het kan!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 38098

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: