Sawadee pie mai! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu Sawadee pie mai! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu

Sawadee pie mai!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Desiree

02 Januari 2008 | Thailand, Bangkok

Ja, Goejemoggel, wat een dag, wat een dag!
Het is 1 januari 2550. (Boedhisten vieren hun nieuwjaar begin april, dan wordt het dus 2551, eigenlijk. Maar goed:
Bedankt voor al jullie lieve nieuwjaarswensen en ik wens ook jullie een extra goed jaar en dat jullie de lol van het leven mogen blijven inzien!

Maar voordat het 1 januari werd, was ik nog even onderweg:
Na die foute kamer op Langkawi ben ik zeker niet blij. En als ik niet blij ben, ben ik de enige die daar wat aan kan doen.
Dus, eerst maar wat toeristeninfo ingewonnen, wat betreft guesthouse en een nieuwe camera. Want, shit happens, mijn camera focust niet meer.

Langkawi staat voor roodbruine adelaar in Maleis. Ik zie ze regelmatig cirkelen, maar ze zijn helaas te snel voor mijn nieuw aangeschafte camera. Volgens de folder is er genoeg te zien op het eiland: Het meer van de Zwangere maagden, 7 watervallen, een kabelbaan die je een prachtig uitzicht over het eilnd en de Andaman zee geeft, een park vol mythes en legenden een walvis- en een krokodillenfarm en tal van schitterende winkelcentra.
Maar Langkawi voelt niet goed, ik wil weer weg.

Hoewel het op de kaart een klein stukje lijkt, maak ik een zware, zeer warme wandeling, met backpack natuurlijk! (de hoed bracht enigszins verlichting, waarvoor eeuwige dank, Mar!)
Daar gaan de kilo's weer. ( Ik mag wel oppassen, straks weeg ik -20! ;))
Elke keer als er een 'Teksi' passeert, denk ik dat die de moeite niet waard is.
Uiteindelijk toch weer gehaald natuurlijk en een leuke camera gescoord. Ook het guesthouse is lekker ruim en net naast het strand, waar ik dus lekker ga chillen.
Er hangt best een lekker sfeertje op t strand van Langkawi en als ik echt wil, kan ik hier natuurlijk ook Oud en Nieuw vieren.
Bij het verlaten van dat strand roept een zeker niet onknappe man met mooie ogen me na met de immer gestelde vraag: "Where you from?" Ik kletst wat met hem en later zie ik hem weer.
Hij roept: "Hee Holland, music on the beach! You come!"
Heel dwingend! Pleur op, denk ik, dan kun je nog zulke mooie ogen hebben, maar deze Holland houdt niet van bevelen!

Dus ga ik naar Koh Lipe. Prachtig eiland!
Maar ....iets te laat lees ik dat er niet gepind kan worden op Koh Lipe. Ook te laat besef ik dat er weleens gereserveerd had moeten worden op 31 december.
Tsja...daar sta je dan: 31 december, bijna oudejaarsavond, slechts 20 euries op zak, geen creditcard en geen slaapplek.
Dan denk je aan thuis......
Mijn lief, gezelligheid,warmte. Mijn kids, die zorgen dat ze alweer het feest van hun leven gaan meemaken. Mijn broer, oliebollen, de top 2000. Mijn zus, nieuwe recepten, haar vrienden.
Aan hen die werken, want ja, dat moet ook gebeuren ;) (Ank, voor de laatste keer op 31 december misschien?) Aan mams, Pee en andere zieke zielen.
Aan iedereen, die in elk geval weet, waar ze slapen en dat ze slapen. (En dat hoeft helemaal niet bewust worden meegemaakt vannacht;)

Maar dan is daar Bicycle Repareman!!
Nee, natuurlijk niet, het is Anni Dang Dee, een schat van een Chao'le vrouw, die handig en vriendelijk een travelagency runt. Ze weet een tent voor me te ritselen en morgen boekt ze de speedboot naar Pakbara, waar een pinautomaat is! Betalen mag ik na afloop. Wat een schatje!
Ik installeer mijn bulletjes in de tent (heet!) en besluit een stukje eiland te ontdekken.

"Ko Lipeh is het meest zuidelijke eiland van het zeereservaat van Ko Tarutao. Het is een kralensnoer van 51 eilanden in de zee van Andaman (expeditie Robinson is hier opgenomen!) Het heeft een status van het werelderfgoed van Unesco. Geen banken, weinig winkeltjes. Cash geld mee", lees ik dus te laat in mijn Trotter :(
Op Ko Lipeh wonen de Mokens of de Chao'le. 550 vissers met lichtrossig haar, licht ogen en een eigen taal sprekend, wat een mix is tussen Maleis en Thai.
Ze zijn tot in het diepst van hun vezels verbonden met de zee. Het ritueel van Loy Rua getuigt daarvan. Een boot wordt symbolisch geladen met de zonden van de dorpelingen. Als de zee de boot terug werpt op de rotsen, moeten zij het ergste vrezen voor de toekomst: slechte oogst en ongelukken op zee.

Ik loop dwars door het Chao'ledorp ( de zeezigeuners, daar zijn ze dan toch nog!) richting Sunrisebeach. Het toerisme is hier in ontwikkeling en ik kan het niet laten om in een zojuist gestort stoepje, mijn handafdruk met naam te zetten :)
Ik wandel over spierwit zand (er zijn geen aangelegde wegen=geen auto's!) en door kristalhelder water in de kleur van de ansichtkaarten! Ook de palmen ontbreken niet! Snorkelen en duiken is hier de belangrijkste bezigheid voor toeristen.
Als ik effies neerzak om een sigaretje te roken, vraagt een man of hij er ook een mag. Ik kijk zuinig en zeg dat ik eigenlijk geen afstand wil doen vanwege, geen geld en ...bla...bla..
Hij geeft me gewoon 500 baht! Kan ik eten vanavond, zegt ie! Ik ben overrompeld door zoveel vriendelijkheid en dankbaar geef ik hem mijn hele pakje. Lachend neem ik afscheid van deze man uit New York, die nu naar Hong Kong vertrekt en zegt, dat hij nog nooit zo'n duur pakje sigaretten heeft gekocht! Happy Newyear!

Op mijn wandeling , die van het strand de jungle invoert, stuit ik op Jack's junglebar. Jack belooft een leuke avond met buffet en jamsessies, dus daar ga ik vanavond oud en nieuw vieren.
Als de zon nog niet onder is, vind ik mijn weg van mijn tent naar de bar makkelijk terug. Na wilde verhalen over cobra's, Green vipers (zeer giftig!)en schorpioenen, moet ik mijn weg dwars door de jungle naar mijn tentje terug vinden. Ik vind het heel spannend (ben best bang dus!) en schrik me kapot van alle schaduwen en kleine kikkertjes.
Maar natuurlijk kom ik ook nu weer veilig bij mijn tentje aan!
Sawa dee pie mai!

XXXXX
Dee

  • 02 Januari 2008 - 07:42

    Peter B:

    Hallo Deetje,
    Een heel mooi 2008 gewenst. Even snel je verhaal gelezen om te zien of ons sms berichtje was aangekomen. Ik vrees dat het niet het geval is. Neemt niet weg dat Marijke en ik jou het allerbeste toewensen voor het nieuwe jaar. Geniet er van.

  • 02 Januari 2008 - 08:20

    Marjan V R:

    He lieve Dee,
    Ik voel gewoon wat je meemaakt hier op mijn barkruk in de keuken achter de pc. Dank voor je verhalen. Wij wensen jou een mooie voortzetting van 2008 en nog heel veel spannende, mooie, ontroerende belevenissen op je reis.
    Liefs van ons, Rob, Marij, Jules, Marjan

  • 02 Januari 2008 - 08:54

    Allelliefste:

    2008 wordt na al je avonturen anders dan al die andere jaren voorheen. Mooier en intenser. Je hebt je toch maar weer moedig door alle ongemak en gevaren heen geslagen als een ware Indiana Desiree. De laatste maand is ingegaan ( jammer ) en onze hereniging komt dichterbij ( dat is dan wel weer leuk ).
    Blijf genieten.
    kussen

  • 02 Januari 2008 - 10:28

    Magdie:

    Dé, de beste wensen voor een mooi 2008!
    Geniet van al jouw avonturen!!
    kus magdie.

  • 02 Januari 2008 - 11:18

    Elsbeth:

    Hoi Desiree
    Wij wensen jou ( en allen die je liefhebt !) een prachtig, bijzonder en gelukkig 2008. Ga door met schrijven en foto's maken, ik geniet.Hier is de rust enigzins wedergekeerd na een overvolle Kerstagenda. Hebben oud-nieuw bij Paul gevierd en hebben jouw echtgenoot maar meegenomen want hij was net Remy !
    Groeten vanuit een (nu) zonnig Nederland.

  • 02 Januari 2008 - 11:35

    Hetty En Willem:

    Hoi Dee.

    Wij wensen je een gelukkig en gezond 2008. We genieten van je verhalen.

    Kus van ons.

  • 02 Januari 2008 - 11:39

    Corrie :

    Lieve De
    Een heel gezellig en gezond nieuwjaar bedankt voor je geweldigge verhalen en geniet van je laatste maand op Thailand
    liefs Corrie

  • 02 Januari 2008 - 15:05

    Tim:

    Hey Moeders,

    Het is weer een heel verhaal! Daarbij steekt het leventje in Berkel en Rodenrijs maar kleurloos af. Sigaretten en geld genoeg, dat wel. Ik zou niets liever willen dan het allemaal inruilen voor het goede weer, de vrijheid en de omgeving! Hou je nog ff thai!

    kus

  • 02 Januari 2008 - 16:19

    Annette:

    Ha die Dee,
    Wel even wat anders daar, oud en nieuw vieren! Lijkt mij ook wel wat hoor, in ieder geval lekker warm!
    Nog heel veel plezier en dat al je dromen maar mogen uitkomen in 2008!
    Liefs,
    Koos en Annette

  • 02 Januari 2008 - 17:37

    Marian Van Vita:

    Ik moet nog veel lezen, maar eerst ga ik jou een jaar toewensen met veel gezelligheid, leuke dingen met leuke mensen, een goede gezondheid en verder alles wat je gelukkig maakt. Liefs Marian.

  • 02 Januari 2008 - 21:08

    Ankie:

    Een mooi jaar de voor jou en wie je liefhebt. Je kent ze wel. Het zal inderdaad een ander jaar worden na deze ervaringen,. Dat je nou op de plek moet komen van expeditie Robinson. Ze hadden je ook niet moeten weigeren!! Stom stom stom.
    Geniet nog van je laatste maandje en maak nog meer van die mooie foto's Doei

  • 03 Januari 2008 - 08:53

    Sooooooooofie:

    wat is sawadee pie mai? het is een vraagteken zin :\snaphemniet. anyway mee tikkiabullie mai, hong naam, chen soop bullie lao, chen im lao, leo, chin chin en nog veel meer onzin! gelukkig nieuwjaar mams!

  • 03 Januari 2008 - 08:57

    Naomi:

    Hee Dée!

    Een heel gelukkig en relaxt 2008 gewenst! Hou de Thailand spirit nog heel lang bij je!

    Cheers, N.

  • 03 Januari 2008 - 09:20

    Riet Myronidis:

    Zeg.lieve nicht! Je bent aardig bezig! Ik heb vandaag je site gevonden en al een beetje gelezen over je avonturen,te gek!!
    Ik krijg de kriebels van al dat insectengeweld daar,cobra's,schorpioeen etc. Ik ben een tut in die dingen,ook nog nooit gekampeerd! Vanaf nu ga ik je ontdekkingsreis helemaal lezen en volgen,alvast een heel,gelukkig,avontuurlijk(nouja!)fantastisch
    nieuwjaar en een dikke kus and..be careful!
    p.s.een heel gezellige dag bij jouw moekie
    gehad!Ook liefs en groetjes van de gang hier!

  • 03 Januari 2008 - 09:21

    Sija Tammer:

    Hallo Desiree, een heel gezond 2008, we genieten van je verhalen. Geniet nog maar even door. groetjes en het beste

  • 03 Januari 2008 - 11:45

    Beppie En Roy:

    Hai lieve Dee, een heel mooi 2008, dat moet met zo'n begin toch wel lukken! Weer heel veel mooie ervaringen opgedaan, we hebben respect voor je! Blijf nog heerlijk genieten van al die mooie dingen!
    Kus X X ..Roy en Beppie

  • 04 Januari 2008 - 07:13

    Ria:

    Hoi lief Deetje, Eindelijk je verhaal kunnen lezen, imac was ingestort, dus we waren niet online. Maar hier zijn we weer, wat een belevenis weer, genoten van alles. Wij wensen jou natuurlijk ook een prachtig 2008. Zondag gaan we een dagje naar Mama lekker wokken, ze gaat je nu toch wel een beetje missen, ze is blij als het eind Januari is, ze geniet wel van al je verhalen en is erg trots op je. Pas goed op je zelf blijf schrijven dan blijven wij je lezen. Kus kus van je schoonzus.

  • 04 Januari 2008 - 08:41

    Wendy:

    Een heel goed, gezond en vooral reislustig en avontuurlijk 2008 gewenst!!
    Beginnend in een tentje met een parel wit strand aan de andere kant van de wereld is wel een goed begin :-)

    Ga je goed...
    X Wendy

  • 05 Januari 2008 - 17:25

    Janny En Ed:

    Wij zijn weer terug op honk, en hebben weer wat meer tijd om rustig je verhalen te lezen. In ieder geval nu een heel fijn en gezond nieuwjaar, en we hopen je binnenkort weer in blakende gezondheid terug te zien. Maar eerst nog enige weken leven en genieten, en say goodbey to every Thai

  • 06 Januari 2008 - 19:25

    Nic:

    Ook wij zijn net terug van een weekje ' genieten' op de Veluwe... Geniet nog van al je avonturen en maak er een prachtige 2008! van.

    Liefs, Nic

  • 07 Januari 2008 - 19:29

    Rob:

    Turkije was ook heel leuk. Heel veel familiebezoeken. Regelmatig 3 maal daags. En dan te bedenken dat mijn Thais een stuk beter is dan mijn turks. Geniet van alles

  • 07 Januari 2008 - 21:33

    Gerry:

    Hallo lieve zus.
    Sorry voor de wat late reactie maar onze computer was even niet daar. Ik heb ook je email adres in Thai niet meer en ik vrees dat onze email adres van jou lijst is verdwenen. Mail effe! Oh ja, gelukkig nieuwjaar nog! Ik hoop dat dit jaar wat spannender mag worden dan de laatste maanden van 2007! ;-)
    KusHug

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Desiree

Dromen moet je niet najagen, dromen moet je waarmaken!! Mijn lief doet mooie uitspraken. Deze heeft als gevolg dat ik op 29 oktober naar Thailand vlieg, ik verblijf daar (of nog in Vietnam? Laos? Cambodja?) voor maar liefst 3 maanden! Waarom? Omdat het kan!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 38094

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: