Rust en ratten! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu Rust en ratten! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu

Rust en ratten!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Desiree

12 December 2007 | Thailand, Bangkok

Koh Lanta is een archipel van 15 eilanden ten zuiden van Krabi, sinds 1990 beschermd als een nationaal park. Het belangrijkste eiland Lanta Yai (waar ik zit) is rustig en heel mooi.
Het is een landstrook van 26 km lang en gemiddeld 3 km breed. De steile ruggengraat bestaat voor een deel uit primair bos. Alle stranden hebben een beetje geleden onder de tsunami, maar alleen de noordoostelijke punt , Kaw Kwang, werd verwoest. Een golf van 3 tot 5 m veegde heel wat gebouwen aan de rand van het water weg (waaronder Where Else), vernielde tuinen en drong binnen in de minst beschermde bungalows. Het zorgde vooral voor materiele schade.
De bevolking van Koh Lanta is voor 90% moslim. Ban Saladan is een kleine haven, waar (nog) geen hoge flatgebouwen staan, maar nog behoorlijk veel houten huizen op palen boven de golven.
De lokale muziek is Rong Nang, een mengeling van theater, dans en muziek en is het product van de wederzijdse beinvloeding tussen de kunst van de zeezigeuners, die 500 jaar geleden als eerste op dit eiland aankwamen, en die van de moslims.
Ban Sang Ga U, is het dorp van de Chao'Le (zeezigeuners) Een fascinerend volk, dat nog niet al zijn geheimen schijnt te hebben prijs gegeven. Na de tsunami gaf de regering de inwoners het bevel om de plek te verlaten. Achetr deze gedwongen verhuizing onder het voorwendsel het volk te willen beschermen, gaan vaak manoevres van feiteklijke onteigening schuil, onder invloed van projectontwikkelaars. Misschien is het hier niet het geval, maar alleszins denkt, zoals in alle zigeunerdorpen, die onder deze maatregel vallen, geen mens eraan een voet te verzetten!

Zo! Genoeg boekenwijsheid!
Nou, wat ik zie:
Voor me: een blauwgroene zee, kort strand, Agaves, metershoge bamboemasten met felgekleurde banieren, mijn tafel met een kanten (!?) kleedje, tafel 6
Links: uithangbord van " Where Else", schuin voor 3 zitjes, opgetrokken uit scharrelhout, versierd met artistieke bamboeconstructies, oude scheepstouwen en schelpensnoeren
Rechts van mij: kokospalmen achter een barbeque, nog eens 5 zitjes, deels onder een afdak van rieten daken, versierd met kokosnoten, schelpenkettingen en andere door de zee aangespoelde versieringen
Achter me: een soort van muziekhoek, waarin gigaboxen verstopt zijn onder creatief gevlochten palmbladeren
Ik luister daaruit de Thai versie van Blowing in the wind! Even later gevolgd door de sprekende Thai variant van die jankert van een Kenny Rogers
O ja, boven me: een bladerdak van een boom (welke? Lijkt me een vraag voor het dreamteam Ka, Pee en Els) met ficusachtige bladeren, groepsgewijs aan het topje van de takken, met daaronder witte geurige bloempjes, waar een klein hard appeltje uit groeit
En dit alles vandaag onder een bewolkte hemel.
Naast hippe muziek hoor ik:
de zee, motorgeronk van een zeezigeuner (gewoon een longtailboot met een visser, maar zeezigeuner belooft vast een verhaaltje!), vogels, waarvan een het geluid maakt van een vreselijk irritante beltoon!
Later zie ik het miniskuul vliegding (7 cm, licht grijs-bruin en wit van onder met een lange donkere snavel, dreamteam!)
De geur van een houtskoolvuurtje komt behoorlijk biunnen en verdrijft even de geur van de zeewind.
En wat ik voel?
De warmte van de zon, die nu toch doorbreekt, de frisse waterteug in mijn doorgerookte strot :(, zand tussen mijn tenen, jeuk van de zweetdruppeltje op mijn bovenlip en de onrust van rust.
Dus....
In de benen om een boek te scoren!

Als ik mijn tas pak uit mijn hutje, vind ik een leeg zakje van mijn snoepjes en een kapotte rits.
Ratten! Getverdegetver!!!
Nou ja, inderdaad ik ben een rasoptimist Magdie, liever lachrimpels dan zorgsporen, dus ga ik even klagen met een glimlach bij de receptie.
Nog geen 5 minuten later is het rattenbestrijdingsteam ter plekke:
Mijn bed wordt verschoven en daaronder bevinden zich de lege snoeppapiertjes (toch een slimme rat, alle snoepjes 1 voor 1 eruit, door 1 rat of.....7 ratten in een soort van line-up!?)
Ik krijg schone lakens en een zakje met rattengif in de vorm van grote pepermuntballen (Waar kennen we die ook weer van!? ;)
Voor t slapen gaan, moet ik ze verspreiden over de vloer. Ja, ik slaap hier vannacht ("Ik had hier geen minuut langer gebleven!" hoor ik mijn lieflijke vriendinnen en (schoon)zus(sen) roepen, maar ze gaan echt niet aan mijn tenen knabbelen, tenzij ik dood ben, maar dan voel ik niks meer :)
En, ik heb net zo'n zin om hier even lekker te relaxen.
sNachts hoor ik ze en ruik de chemische lucht van de ballen. sMorgens zijn alle 16 ballen op.....

Quizvragen:
Zijn de ratten uitgeroeid en kan ik gewoon blijven?
Is de rattenfamilie alleen uitgedund en komen de woedende familieleden mij vannacht halen?
Hu Langh is een Chinees en tot en met de groeten,

XXXX
Dee

  • 12 December 2007 - 07:21

    Karin S.:

    Nou, die ratten moet je maar voor lief nemen in dit paradijsje. Hier is het ijskoud en het vriest, brrr. Dus wees maar blij met die zweetdruppels op je bovenlip. Geniet ze. En heb je een boek kunnen vinden in het niet-thais?

  • 12 December 2007 - 08:33

    Ingrid :

    Hoi Dee
    Wat een verhaal; die ratten vind ik helemaal niks, ik had er ook geen minuut langer gebleven, maar ja , jij als dierenliefhebster ......van de rest van je verhalen zit ik te genieten. Rust lekker uit, geniet ervan.
    groetjes vanuit een koud maar gelukkig inmiddels droog Holland.

  • 12 December 2007 - 09:08

    Roy:

    Hai di Dee, nee geen thais, maar gewoon dag deetje.Trouwnens(naar de vocabulaire van een nichtje) zal je nu toch wel een bekkie Thais spreken?Maar goed dat je alles zo plastisch beschrijft want wij kunnen dat zo voor ons zien. Brandt die herinneringen maar goed in je hoofd voor later!Schrijf ze maar flink op, wij genieten ervan.
    Veel plezier!

  • 12 December 2007 - 09:12

    Gerben:

    Hoi Désiree,
    Wat een ellende allemaal, waarom kom je niet gewoon snel terug, dan kan je weer lekker met esis stoeien en zo. En dan nu al dat zand tussen je tenen. Nee hoor, ik geniet van je verhalen, herken er ook wel veel van. Wij nog ruim een week hier en dan ff pauze. Ga ik ook lekker kliederen op t strand in t zand. Geniet ze.
    groetjes,
    Gerben


  • 12 December 2007 - 09:37

    Rob:

    Wij hebben een nieuw Chinees jongetje. Hu heet dat jongetje. Er zijn echt mooie plekken, dus ... kom op en ga naar dat paradijsje en ... geniet.

  • 12 December 2007 - 10:28

    John En Liesbeth:

    We zijn even de tel kwijt. Hoe lang ben je nu al weg? Ik vind het wel flauw van je De, dat jij als dierenliefhebber die ratjes pepermuntjes hebt gevoerd. Wie weet was er wel een gezellige relatie ontstaan tussen jou en familie Rat. Maar ze kunnen je aardig uit je slaap houden en dan kom je nog niet tot rust. (Wat een flauwekul toch allemaal he?) Heb je voldoende boeken bij je tot het einde van de rit? Je wordt vast vaak afgeleid door alle indrukken zodat je nauwelijks aan lezen toe komt, zo stel ik me dat tenminste voor. Wat schrijf je elke keer weer gezellig en gevat. Bewaar al je verhalen en breng een leuk boek uit straks, wordt vast een best-seller.
    Ga je Sofie nog ontmoeten met de kerst? Heel veel reisplezier verder en tot het volgende verhaal.

  • 12 December 2007 - 11:15

    Pee:

    toevallig heeft het dreamteam vrijdag vergadering, dus dan zullen we het bespreken, maar ik vermoed dat wij de achterban (J en S) hiervoor zullen moeten raadplegen. Geurige witte bloemetjes lijkt melatti ofwel jasmijn, maar ik weet niet of die ook appeltjes heeft.
    die vogel zal wel een aziatisch variant van een reiger zijn, die wij niet kennen. of was het een roofvogel? maar een foto zou uitkomst kunnen brengen.
    ik zie nu links-rechts-voor-achter van jouw plek, maar hoe ziet jouw plek eruit?
    mooie foto's zijn erbij gekomen (ook bij 5 dec)
    ik ga nu naar breda om een jas te kopen, want ik heb koude dijen omdat mijn winterjas is te kort. dussuh geniet maar lekker van de zon. ik ben benieuwd welk boek je scoort en hoe lang je stilzitten volhoudt

  • 12 December 2007 - 13:20

    Ria:

    Lief Deetje, ook ik ben een dierenliefhebber maar die beesten met die gladde staart behoren niet tot mijn favorieten, op de praktijk zorgde ik altijd dat iemand anders de ratten of muizen vast hield, brrrr. ik was daar echt geen sec. meer gebleven hoe mooi alles er ook uitziet. Maar verder weer een prachtig verhaal. Ook je dochter net gelezen, echt een Sofie bericht, geweldig. Mooie foto's geniet lekker en zweet maar lekker en maak je verder nergens druk om, dat doen wij wel, wie moet wat voor de Kerst hebben en wat gaan we eten, dat soort zorgen die heb jij lekker niet, dus geniet.

    Kus van je schoonzus.

  • 12 December 2007 - 13:22

    Elsbeth:

    Inmiddels het adres gevonden;
    Jeroen Deknatel
    29/113 Chuan Chuen Lagoon
    Tambon Ko Keow
    Amphur Muang Phuket 83200
    Nog veel plezier op het "Bounty"eiland, beter dan hier inmiddels wel droog maar nog geen zonnetje !
    Groeten Elsbeth

  • 12 December 2007 - 19:21

    Peter B:

    Zojuist gelezen dat het dreamteam de daad bij het woord heeft gevoegd en is overgegaan tot de winterslaap, in ieder geval tot vrijdag. Om jou niet zo lang in spanning te laten zitten over wat voor wereldwonderen je nu weer hebt gezien, volgen hier de antwoorden op je prangende vragen.
    Het vogeltje is de zogenaamde Zuidoost Aziatische lichtgrijsbruine Koh Lantase donkersnavelige flierefluiter. Het is een vogeltje van circa 7 centimeter waar je meestal naar kunt fluiten.
    De boom is de Witte bloemgeurige kleine hardappelige dennenbeukeneikspar. De vruchtjes van deze boom ontwikkelen zich in de bloeitijd tot witte chemische pepermuntballen die de sexuele potentie van ratten stimuleert. Door dit effect groeien de populaties van deze schadelijke ziektenverspreiders met rasse schreden waardoor een voedseltekort ontstaat. Hierdoor moeten zij terugvallen op het kanbbelen aan tenen van backpackende toeristen. Dit gebeurt meestentijds tijdens de comateuze ronkende slaap die is ontstaan door een doorgerookte keel. Het advies luidt dan ook meestal dergelijke idyllische oorden stante pede te verlaten en terug te keren naar de basis, b.v. Berkel & Rodenrijs. Het gevaar daar echter is dat diezelfde tenen dan worden blootgesteld aan overmatige koude vanwege nachtvorst waardoor zij er alsnog spontaan af kunnen vallen. Maar dit terzijde.
    Ik kan bijna niet wachten op het volgende verhaal van: Reis mee met Desiree!

  • 12 December 2007 - 22:17

    Elke Klatt:

    Ik denk dat de overgebleven familie Rat wel even verhaal komt halen. En ratten zijn dol op kaas dus die tenen van jou komen zeker van pas. Kijk je uit dat je niet per ongeluk een lekker "pepermuntballetje" verorberd met je onuitgeslapen hoofd! Ben al weer benieuwd naar je nwe avonturen.

  • 13 December 2007 - 06:53

    Allerliefste:

    Na alles wat je hebt meegemaakt lijken me ratten weinig probleem. Je schijnt ze trouwens prima te kunnen eten, dus lekker goedkoop. Je plekje ziet er wel heel romantisch uit. Jammer dat je geen muziek hebt om van te genieten, maar...
    Met dank aan Ger en Ankie ( sponsors ) ligt er hier nu een prachtige nieuwe ipod klaar. Er moet nog even de muziek opgezet worden en dan kan ik hem gaan versturen. Het blijft een gok of hij aan gaat komen, maar we proberen het. Ik neem aan dat het adres dat je hebt doorgegeven wel een officieel adres is waar ook een postbode langs komt, anders moet je nog even bij de eigenaar informeren. geniet van de mooie plek en het goeie leven.
    kussen

  • 13 December 2007 - 07:00

    Tim:

    Wow, hoewel ik het een boeiend verhaal vond heb ik alleen de woorden barbeque, gigaboxen en bier (of heb ik die er toch zelf bij verzonnen..?) onthouden. Leuk zo'n mannenhuishouden, maar ik begin te vervreemden van cultuur en van de buitenwereld. Tijd dat mn moeder en zusje terug komen ;).

  • 13 December 2007 - 18:29

    Ed / Janna:

    Hoi wijfie, jij ligt nu w.s. op 1 oor, maar dat heeft een mens ook nodig, rusttt, rusttt.Die chinees Hu Langh is geen chinees, maar gewoon Hugh Grant op z,n thais,k,had tum gelijk door!!!!! En van die ratten ben je af hoor meid, ze hebben het door gsmst,en die hebben de schrik in hun lijf en komen dus niet meer. Jij blij (ik ook,k,heb t, niet zo op ratten)dus je kunt daar nog wel ff blijven genieten. Dat verhaal van Peter B (is dat een crimineel, zijn afkortingen doen mij daar aan denken, de krant en journaal gaan momenteel veel over ene lucia de B)heb ik na gekeken in mijn anceclopie, en het klopt bijna, ha, ha t,vogeltje is oke, de boom niet (maar ga zo door Peter B k,vind t, wel goed bedacht, mooie fantasie!!!!!!)
    Lief Deetje tot snel weer. knuffel :) :)

  • 13 December 2007 - 20:12

    Marjan:

    He lieve Dee, ik lees al je verhalen met heel veel plezier, lijkt of ik een beetje met je mee op reis ben. Wat een prachtige foto's maak je!!!!!! Echt genieten hoor. Ga lekker door met beleven en de groetjes van ons Rob, Marjan, Marij en Jules

  • 14 December 2007 - 08:38

    Martinka:

    Hoi Desiree, Kun je niet net zoals Walt Disney gaan tekenen en later er een tekenfilm van maken van die rattenfamilie. Ded hij ook en is er stinkend rijk mee geworden. Hier alles goed beetje hectisch gelukkig bijna vakantie jippie, mij gelijk realiseerd dat jij al 2 maanden op vakantie zit. Mazzelaar. Maaaaar ik zou toch niet willen ruilen met al die beestjes. Heb je niet dat je de hele dag wakker ligt' met wat hoor ik nu' ?????Oh zo in je eentje s'nachts liggen. Ik vind je echt heel dapper. Heel veel groetjes uit koud nederland
    Martinka en co

  • 15 December 2007 - 04:56

    Sofie:

    dat wordt gezellig met kerst, klinkt als een sprookje, Desiree, Sofie en de familie rat vieren kerstmis. Hier alles puik.bel je als ik weer in Thailand ben

  • 17 December 2007 - 08:45

    Peter Opperd:

    Bedankt,

    Beste Desireeinthailand, bedankt voor je verdelgingsactie. Ik kom vanochtend de klas in en zie daar onder een tafel een dode muis liggen. Geen idee waarom nou bij mij in de klas een dode muismoet liggen. Oke ik ben wat minder angstig voor de beestjes als sommige van mijn collega's, maar toch. Eenmaal van het beest ontdaan start ik mijn computer op. En niet veel later lees ik het antwoord. voor mij ben je een held. zo ver weg en toch krijg je het voor elkaar om de ratten in je eigen homie daar en de muizen bij ons in Rijswijk te verdelgen goed hoor. Ps neem wat van die pepermuntjes mee voor ons.

    Groeten Peter.

  • 14 Januari 2008 - 13:48

    Astrid:

    hoi dees
    die ratten eten geen hollandsvlees dus lekker blijven zitten daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Desiree

Dromen moet je niet najagen, dromen moet je waarmaken!! Mijn lief doet mooie uitspraken. Deze heeft als gevolg dat ik op 29 oktober naar Thailand vlieg, ik verblijf daar (of nog in Vietnam? Laos? Cambodja?) voor maar liefst 3 maanden! Waarom? Omdat het kan!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 38097

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: