Elephant Nature Park - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu Elephant Nature Park - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu

Elephant Nature Park

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Desiree

24 November 2007 | Thailand, Bangkok

Het is GE-WEL-DIG hier!
Stil. Heel stil werd ik ervan (maar dat hebben jullie inmiddels wel gemerkt)
Komt ook omdat die ene pc steeds bezet is of de electriciteit valt uit of ik moet weer een klus!
(Ook is er geen bereik op mijn mobiel!)
En het is ook heel druk!!!
Heel druk, maar o zo mooi, aandoenlijk en tsja, bijna onbeschrijflijk.
Ik ga het toch maar weer proberen en na een week zie ik ook de mindere puntjes.

Laat ik proberen te beschrijven wat je ziet als je hier komt. Hier, is dan Mae Taeng Valley, een uurtje ten noorden van Chiang Mai. Elephant Nature Park is een plek waar de olifanten niet meer hoeven te werken voor mensen. Het is een plek waar een olifant alleen olifant mag zijn. (Het zijn dus geen wilde olifanten Pee)
Je bent dus in een vallei en je ziet bergen, bomen, een rivier, olifanten met hun eigen mahout (olifanten-oppasser), bamboehutjes, veel dagtoeristen, vrijwilligers en mensen die bijna een slurf hebben. Zij wonen hier, moeten ook haast wel een olifantenhuid hebben en omdat ze een bijna-slurf hebben, zweven ze nog net niet weg! :)
Ergens aan het begin van de jaren 90 is Sangduen "Lek" Chailert met het park begonnen. (de story kun je op de website verder lezen) Zij heeft met het grootbrengen van 2 babyolifanten (Hope was 2 weken oud toen de moeder stierf, en Mae King 10 dagen) bewezen, dat positief belonen, een diervriendelijker manier is dan de 'Payaan'.

Het is onwijs druk, veel werk en vooral heel veel emoties. Dat klinkt eigenlijk te zwaar, want ik ben denk ik ook een van de weinigen die nog wel met 2 benen op de grond blijft.

De eerste dag werd ik overspoeld met info over de olifanten en olifantenregels.
Het park is onwezenlijk mooi, veel jungle, een rivier en 33 loslopende olifanten. Ze hebben allemaal een story, veel meegemaakt dus ook onberekenbaar.
Het globale programma is
6 uur op
7 uur ontbijt
7.30 aan de slag: strondruimen, van olifanten of waterbuffels of katten. Echt wel shit dus!
Je kunt ook de nieuwe aanplant moeten besproeien of hekwerk maken, of maiskolven pellen of...whatever, altijd wat te doen.
half 11 komen de dagtoeristen en dan worden de olifanten gevoerd: spectaculair!!
dan lunch (het eten is echt geweldig! Alle net afgewerkte calorieen komen er weer net zo hard aan:))
olifanten badderen (prachtig om die babies kopje onder te zien gaan, als ze gewoon op elkaar springen en duikelen in het water, onwijs leuk)
Wij worden dan geacht de foliantjes te begooien met water en met een bezem te schrobben) Ze zijn echt wel groot van dichtbij!
rond 2 uur weer klussen (gisteren hebben we bamnboepalen moeten schrobben en verven voor een nieuw te bouwen huis (moest vrijdag af ivm het arriveren van een groep internationale volenteers, is overigens niet gelukt)

Wat er is gebeurd dinsdag en woensdag was puur geluk:
Lek heeft nauw contact met Antoinette van der Water, Hollandse (ooit) Volunteer en nu www.bring-the-elephant-home.nl gesticht.
Zij heeft verschillende olifanten gekocht en woont en werkt nu vanuit Chiang Mai.
Vorige week hebben zij in Surin (groot olifantenfestival met de verkeerde mahoutmanier) een olifant gekocht en gisteren brachten zij die, samen met een Nederlandse cameraploeg (LLink) naar hier!
Dinsdagavond lang gekletst met Brit, de reporter. En jahoor, vandaag hebben ze de hele dag gefilmd en ik ben 3 keer geintervieuwd! Komt half januari op LLink, nederland 3 waarschijnlijk. (Het programma heet Aanpakken en wegwezen!)
Gaaf he?
Woensdag werd er namelijk weer een olifant "home" gebracht! Wij zijn haar met de hele groep op gaan halen, en dat is dus allemaal gefilmd!
Ik hoop van harte dat het op de tv komt, kunnen jullie ook een stukje Olifantenparadijs zien.

Donderdag zijn we bij een school geweest van het naburige dorp. Dit is om de verstandhouding tussen het dorp (MnongKut) en het park en haar mensen goed te houden. Wij, de Vollees, geven Engelse les en proberen begrip voor 'onze ' olifantenaanpak bij te brengen. (Het is het toch wel Westers gevoel voor olifanten op de Amerikaanse manier gebracht)
Maar de traditionele manier is ook beslist niet goed! Wat die Sjamaan van het dorp wel beweert!
De "Payaan" is dus een methode om de wil van de olifant(enbaby!!) te breken. Een olifantje blijft in de natuur tot zijn 5de jaar bij zijn mammie, maar met deze methode wordt de baby rond een jaar gescheiden van zijn moeder. Het beestje wordt in een hok gestopt, aan alle kanten vastgebonden en bij elke beweging wordt het geprikt met een (huge!) spijker of bewerkt met de haak!
Als het dan eindelijk is gelukt (kan soms dagen duren, en de baby krijgt geen water of eten) komt de Sjamaan op de olifant zitten en geeft nog 3 fikse slagen met de haak tot bloedens toe.
Echt gruwelijk.
Daarna gaat de olifant dus altijd aan de ketting. Ook wordt hij gescheiden van de familie, maar een olifant is een kuddedier, met alle bijbehorende rangen, standen en gebruiken.
Hij wordt veelal in de toeristenindustrie misbruikt (bakje op de rug is niet goed voor de rug, wij hebben een volledig vergroeide olifant in het park)
Bedelen is het slechtste wat een olifant kan overkomen: een olifant eet namelijk 200 kilo per dag, drinkt rivieren van water, moet gekoeld door water en weer ingestrooid met zand (doet ie zelf bij ons) Een bedelolifant in de stad heeft totaal niet wat hij dus moet krijgen, raakt volledig gestresst en is levensgevaarlijk in het verkeer!
We hebben Max, die is aangereden en meegesleept door een grote truck. Hij heeft het overleefd, maar heeft er 2 stijve voorpoten aan overgehouden.

De olifantenschool in Lampung is misschien wel komisch om eens te zien, maar ook daar is het heel normaal, dat de olifant door naalden achter zijn oor te prikken, bepaalde handelingen verricht.
Verder hebben zij ook vaak een soort van houten wig in hun hals, zodat ze geen kant opkunnen.
Ook niet meer naar die circusvertoning gaan dus.

Ik ben wel lichtelijk kapot.
Gister was het namelijk de eerste dag van het Loi Kratongfestival. Boedhisten vieren dit feest in de volle maan van november (plus de dag ervoor en erna)om de geesten voor een jaar goed te stemmen, sturen ze bootjes de rivier op met een kaarsje , wierook en goede wensen.
Ook worden s'avonds grote het lucht lampionnen de lucht ingestuurd. De hemel was bezaaid! Zo prachtig!

Ook weer voor de goede verstandhoudingen, werden wij opgetrommeld om mee te doen aan een soort van Zeskamp in de Busch. Geen kans dus voor al die Vollees om te winnen van Thaaien met vlotvaren stroomopwaarts!
Ook werd er vrolijk aan Tobbedansen gedaan.
Het had wel iets weg van onze Franse dorpsfeesten in Hossegor! :)

Ik heb intussen wel een beetje gevoel van cameravoer gekregen. Naast de cameraploeg van het park (die Lek overal volgt) was er nu ook een Koreaanse ploeg.
Ok, na het gedoe op de rivier kwam een kerkdienst, (die ik heb verlaten, toen bleek dat ik, niet de juiste richting uitwees met mijn voeten! Weet je hoeveel pijn dat zitten gaat doen!:( Trouwens, ik vond het toch al niet spannend )
En vervolgens moesten we met de optocht meelopen naar de rivier. Nu klinkt dat heel snel en georganiseerd, maar dat was het niet. Van wachten word je heel moe!

Terug op t park, bleek dat de nicht van Prins Charles inmiddels was gearriveerd met een nieuwe pick-up truck voor t park: weer de hele dag fotoshoots en cameraploeg erbij. En wij maar werken tussen de prinses en haar gevolg door. Wij hadden al bedacht dat zij vandaag poep moest ruimen, maar ze was nog te belazerd om haar bord op te ruimen. Maar dat is niet aardig van mij, ze is het gewoon niet gewend natuurlijk ;)
Vanmorgen had ik mijn koffie gemaakt en toen ik me omdraaide om mijn tas te pakken, had ze mijn koffie ook al ingepikt. Ze vond 'm gelukkig wel lekker.

Nu zijn we met 5 Nederlanders weer in Chiang mai. We gaan morgen op Jumbo Express!
Dat betekent dat we met Lek naar een 'hilltribe village' gaan om een zooi kleding af te leveren (alles om de goodwill te promoten, soort van " Help de Lisu of Akha of Mongk de winter door")

Prachtig allemaal.
Maar, zoals ik al zei, er zijn ook mindere puntjes.
Neem de organisatie:
Alles op z'n Thais: gewoon afwachten wat er gebeurt. Organiseren is heel on-Thai.
Er kwamen deze week bv 17 vrijwilligers uit Australie en Nieuw Zeeland. Maar de kamerverdeling was totaal niet georganiseerd. Wij, de 'oude' volees moesten van kamer wisselen. (waarom weet dus niemand)
Zo hoor je van de OpperVollunteer Georgie smorgens je taken, maar......dat zijn smiddags heel andere taken voor heeeeel andere Vollees!
Gewoon laten gaan en over je heen laten komen is echt de enige manier.
Verder was ik 3 weken alleen, nu dus constant in een groep van 30 personen. Slopend.

Had ik het al over onze dieren gehad?
33 olifanten, 44 honden, 34 katten en.....
een onbekend aantal ratten in kamer of douche! (mijn kamergenote had een soort van wasgel in haar zak gelaten, en ratten schijnen van zeep te houden, dus haar broek en toilettas waren aangevreten! :( dankzij P. te T. had ik geen wasgel mee! Bedankt P.!) Sinds die keer, neem ik een hond op mijn kamer!
lowietje bijvoorbeeld, waarvan iemand zei: "Belachelijk dat er een bril opgetekend is. Iedereen weet toch dat hij contactlenzen draagt!" :) :)

Maar het is wel gezellig met mijn Nederlandse ploeg!
Dus....volgende week meer verhaal.

Heel veel Klaasplezier en het schijnt dat het ook nog Kerst wordt!
(Geen idee van hier, ik zit nu echt een beetje weg te smelten op mijn stoel;)
XXXX
Dee

Heel veel gefeliciteerd nog aan Harrie en Hugo, en Sam,
alvast gefeliciteerd met je 16de verjaardag!

  • 24 November 2007 - 15:06

    Janny En Ed:

    We worden er stil van. Avonturen en belevenissen. Schitterende ervaringen doe je op. Wil je ooit nog wel met ons praten over bijv. tennis, of wijn?

  • 24 November 2007 - 15:25

    Hetty:

    Heerlijk je verhalen te lezen, dit is echt genieten hè Dee.

    Liefs van ons allemaal.

  • 24 November 2007 - 15:53

    Pee:

    mooi

  • 24 November 2007 - 16:30

    Peter B:

    Altijd al eens op een olifant willen zitten. Als jij dat voor mij doet, heb ik het toch ook een beetje gedaan. Wees extra lief voor die prachtige beesten. Nog heel veel plezier.

  • 24 November 2007 - 16:35

    Marijke B:

    Hoi Dee,
    Leuke verhalen. Echt genieten. Nog bedankt voor je verjaarsdagskaart. Vong ik heel erg leuk.
    Groetjes Marijke

  • 24 November 2007 - 17:04

    Allerliefste:

    Mooie, maar erg vermoeiende avonturen. Gelukkig geniet je er wsel van. Ik had volgens mij al het een en ander gelezen, kan dat? Ik denk dat ja na die twee weken wel even lekker ergens uit wilt rusten Misschien aan het strand, of ga je nog naar vietnam? Thuis is de schilder eindelijk klaar, dus zijn het de laatste klusjes die moeten gebeuren, maar waar ik nog even niet veel zin in heb. Ik heb het aantal foto's opgewaardeerd naar 200. Ik hoop dat het allemaa; gelukt is. Blijf genieten,
    kussen

  • 24 November 2007 - 18:48

    Nic:

    WAUW!!

  • 25 November 2007 - 08:44

    Ria:

    Lief Deetje, ben even helemaal stil na het lezen van dit alles, nu toch een klein beetje jaloers wat een prachtige belevenis en daar horen ook de mindere kanten bij. Wat mensen elkaar en dieren aan kunnen doen, je ziet het maar. Hier alles oké, maken ons op voor ons 4 daags reisje naar Londen. Christmas shopping etc. wel gezellig, hoop dat het weer een beetje meezit. Met mama alles prima, ga haar 14 dec. t/m 18 dec. halen voor een paar gezellige dagen. Geniet nog lekker, rust ook lekker uit en blijf schrijven, dikke kus van je schoonzus.

  • 25 November 2007 - 09:38

    Angelina:

    Indrukwekkend. Kan niet anders zeggen en weet ook niets anders te zeggen.
    Veel liefs

  • 25 November 2007 - 10:43

    John En Liesbeth:

    We werden al lichtelijk ongerust, er zat zo maar bijna 1 week tussen je verhalen. Maar dit avontuur moest je ook wel verwerken, begrijpelijk. Kreeg tranen in mijn ogen hoe olifanten worden afgericht op de traditionele manier. Veel dierenleed. Geniet Dees en neem op tijd je rust en zorg dat je zelf geen slurfje krijgt.
    Pas goed op jezelf!!!

  • 25 November 2007 - 15:01

    Hans En Marijke:

    Hoi Desiree
    Volgen sinds kort je verhalen, in een woord geweldig! Wat moet er in je hoofd veel omgaan!
    Nu bij de olifanten. Indrukwekkend,een hele ervaring en vooral als je wat meer te weten komt over de olifant.
    Geniet met volle teugen en wij doen het van je verhalen.
    Groetjes van Hans en Marijke

  • 25 November 2007 - 16:02

    Wil:

    Lieve De,

    Je verhalen zijn geweldig om te lezen, avontuurlijk maar ook vermoeiend volgens mij. Veel indrukken dus als je ooit nog een terugkomt dan hebben we veel te bepraten. Geniet er nog lekker van.

    Dikke kus
    Leo en Wil

  • 25 November 2007 - 16:34

    Ankie:

    Deetje ik kan niet anders zeggen dan al de anderen, dat ik stil word van je leuke verhalen. En ik voel met Jannie en Ed mee. Wil je nog wel met ons zoiets als een tennispartijtje bespreken. Gelukkig geniet je er van en misschien heb je soms ook wel een heel klein beetje dat je "ons" mist. Maar er staat enorm veel tegenover. Veel genot verder en bedankt voor al je verhalen. Groetjes

  • 27 November 2007 - 09:32

    Karin:

    Ik zag vanmorgen op het journaal jouw aapjes in Lopburi. Ze kregen een feestmaal gemaakt door koks van fruit, worstjes, pudding en nog veel meer, omdat ze voor een grote toeristenstroom zorgen. Toch vind ik die olifanten leuker!

  • 28 November 2007 - 08:50

    Marian:

    Leuk om je avonturen te volgen, maar wat een ellendig verhaal over die "opvoeding"? van de olifanten. En wat hun verder nog wordt aangedaan.
    Ben benieuwd om jouw op tv te zien. Have fun.

  • 29 November 2007 - 04:01

    Wendy:

    He mede reiziger!

    Wat een geweldig verhaal. Heel erg nobel van je al dat poepruimen :-)
    Geweldig dat een dergelijke plek bestaat, zodat de olifanten na vele nare ervaringen toch nog een beetje kunnen genieten.
    En jij....camera babe....ik ga je zeker bekijken in januari.
    Nog heel veel plezier!!

    X Wendy

  • 30 November 2007 - 12:42

    Alinda:

    Hoi Desiree,

    Superleuk om zo op de hoogte te zijn van al je ervaringen en belevenissen. Echt fantastisch dat je deze uitdaging aan bent gegaan. Lekker blijven genieten!

    Groetjes

  • 02 December 2007 - 11:45

    Mamma:

    Lieve olifantenverzorgster,
    Gaat 't nog steeds goed? Is het wat je er van verwacht had? Ik hoop het wel voor je, meid. Hou je taai he en een knuffel van mij.
    Liefs, mamma

  • 09 December 2007 - 11:12

    Astrid:

    Lieve Dees,
    Wat moet je dat pijn gedaan hebben als je ziet hoe de olifanten mishandelt worden. Ik had hier geen idee van. De tranen springen in mijn ogen. Helaas kun jij daar geen verandering in brengen, maar ik vind het geweldig dat je ze op jouw manier vertroetelt. Vertroetelt? hum, misschien wat overdreven. hihi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Desiree

Dromen moet je niet najagen, dromen moet je waarmaken!! Mijn lief doet mooie uitspraken. Deze heeft als gevolg dat ik op 29 oktober naar Thailand vlieg, ik verblijf daar (of nog in Vietnam? Laos? Cambodja?) voor maar liefst 3 maanden! Waarom? Omdat het kan!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 927
Totaal aantal bezoekers 38104

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: