5 December blijft verrassen! - Reisverslag uit Surin, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu 5 December blijft verrassen! - Reisverslag uit Surin, Thailand van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu

5 December blijft verrassen!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Desiree

06 December 2007 | Thailand, Surin

Na een dagje aan t zwembad te hebben gelegen (op 4 december), ben ik wel weer uitgerust.
Nu kan ik 5 december in Chiang mai vieren, de koning wordt namelijk net zo oud als Sinterklaas, maar ik kan ook naar Bangkok gaan; daar zullen de festiviteiten wel helemaal leuk zijn, omdat de King daar woont!
Wonder boven wonder heb ik het laatste treinkaartje kunnen bemachtigen.

Ik lees het boek van Antoinette van de Water "Thaise olifanten van de straat" in een adem uit.
Zij vertelt hierin de tocht van 2 vrijgekochte straatolifanten naar Elephant Nature Park. En passant vertelt ze over Thailand, de tempels (Watte?) , geschiedenis van Thailand en met name die van de rol van olifanten en hun mahouts, daarin.
Omdat Surin de oorspronkelijke woon- en verblijfplaats van de olifanten zou zijn en de foto's van de Mahouts in Surin zeer indrukwekkend zijn, ben ik nieuwsgierig geworden en besluit om daar ook eens te gaan kijken.

Via Bangkok moet ik reizen, want het kaartje is al gekocht. Ik kan s'avonds al naar Surin reizen, dus vermaak ik me een dagje in Bangkok.
Eerst maar 's even met de gele stroom meelopen Iedereen draagt geel vandaag! Gelukkig zie ik heus ook wel wat roze shirtjes. Maar niet 1 Farang! Ik word zelfs 2 keer gevraagd of er een foto gemaakt mag worden, lijkt de omgekeerde wereld wel!
Ik zit nu tussen al die gele shirtjes en ik zie wel wat er gaat komen. Ik heb nu een roze shirt en zit tussen honderden Thai, maar het aangeboden vlaggetje gaat me net iets te ver. Dat doe ik voor Bea niet eens.
Het is trouwens te gek, wat niet mag:
-niet staan, dan ben je hoger dan de koning
-geen zonnebril dragen, onbeleefd
-zwijgendzwaaien met de vlaggetjes, niet roepen en dus vooral in deze ongemakkelijke hurkzit blijven
- mijn duitse buurvrouw, die in Bangkok woont, mag geen foto's maken met haar telelens. Waarom? Dat weet niemand.
Deze mevrouw Heidi heet ze geloof ik, vertelt trouwens dat als er een koninklijk lid van de familie moet reizen, dat alle hogere viaducten in de stad dichtgaan: een burger mag niet hoger dan een koninklijk mens zijn.
Ze vertelt langs 'Die Nase weg' ook over haar hoge contacten:
Als een ambassadeauto langsrijdt: "O, dat is de Duitse ambassadeur -zag ik ook heus wel aan t vlaggetje- ik tennis met zijn vrouw! Even later:" Mijn man had van de week toch zo'n leuk onderhoud met de kroonprinses......"
-zo,zo,poe,poe,tut,tut-
Ze zit anders net als ik, pijn te lijden op haar Europese knietjes, in plaats van op haar 'Bobo-billen' op een zetel tussen de hoge hotemetoten in het paleis ;)

Ik kwam om half 8 bij het paleis aan en om half 11 gaat de koning pas langs. Echt langs, want hij houdt van opschieten. Nu zijn al die mensen voor niks 3 uur van te voren gaan zitten. Maar een Thai zal ik niet horen klagen (deuhuh, ik versta helemaal geen Thai :))

Als ik het voor gezien hou, (er is verder geen hol te beleven! Ben ik daarvoor uit Chiang Mai weggegaan?) loop ik in een straat achter het paleis, langs rijen met gele Thai. Er wordt gratis voedsel uitgedeeld! Een dame geeft me dwingend ook een bakje. Nou, nooit weg, ik had een reuze honger.
Ik besluit de boot naar het winkelcentrum te nemen, ik moet toch wat verzinnen nu er geen festiviteiten zijn. Hoewel....
Er staat een tribune opgesteld en zoals het een echte Thai betaamt, wordt er gekaraokeed.
Het volkslied nog wel! Vertederd sta ik naar een jongetje te kijken die de microfoon niet meer af wil geven (waar ken ik dat microfoon-hebberige nou toch van? )
Een ouwe Thaie komt naast me staan en wijst me de tekst aan. Ik moet ook meezingen. Na 4 keer vind ik het eigenlijk wel genoeg, maar t wordt nog erger, ik moet erbij gaan zitten op t podium. Ach, waarom ook niet.
Jullie weten hoe ik zing... niet dus. Toch zoemt de camera op me in en een alleraardigste presentator komt naast me zitten en zingt me voor.
Huppekee, Dee alweer op TV! Jammergenoeg vergeten een foto te laten maken.

Verder is het in Berkel en Rodenrijs met de Jong Veedag gezelliger dan nu in Bangkok, er is echt geen kont aan. Tsja, het volkslied hoor je te pas en te onpas, maar dat ken ik nou wel uit mijn hoofd.
Ik ga weer.

Als ik dan in de trein naar Surin zit, kom ik tot de schokkende ontdekking dat mijn etuitje met telefoon en Ipod weg zijn. Ik moet het ergens in een Internetcafe hebben laten liggen of op het station. Ik weiger om te geloven, dat het gestolen zou zijn. Dat doen ze niet hier.
Ik kan op dit moment niks doen ( 3 uur in de nachttrein naar Surin) dus morgen maar.

Het zit niet mee:
Surin is vies, heet, geen toerist-dus geen trips (alleen dure privetrip , 100 eurie voor een tripje??!!, daar is niks aan), geen Engelssprekende mensen, behalve die halfdronken Engelsman met zijn paardenkop in de pub.
(Ja, ik drink bier vandaag en ik kan al boeren ook)
Ik kan ook niet naar Cambodja. De grens zou ik wel kunnen halen, dus een visarun zou kunnen, maar is weer niet noodzakelijk momenteel. Maar Ankor Wat, waar ik graag zou gaan kijken is niet te bereiken, want.....geen toeristen- geen trips. Ik ben effe te moe om het allemaal zelf te gaan regelen.
Echt wel een bijna-huilmomentje Janski!

De politieman is heus aardig, denk ik, hij spreekt alleen Thai. Maar met eindeloos geduld pleegt hij telefoontjes naar de Bangkokpolitie en de toeristenpolitie. Niks te vinden. (Heb ik daar nou het volkslied zo prachtig voor gezongen?)

Maar dan bedenk ik.....
-Niemand is dood, zwak, ziek of misselijk,
-Ik heb mijn eigen simkaart , dus mijn gegevens nog, (er zat een Thai in),
-Mijn muziekjes kan ik dan niet meer draaien, maar ik droom ze dan wel.

Dus terug maar weer naar Bangkok en door naar een eiland, om uit te rusten!
(klinkt nu al goed :))

XXX
Dee

  • 06 December 2007 - 13:05

    Marian Van Vita:

    Ach, das balen, maar inderdaad het kan erger. Ik ga op de bieb op zoek naar dat boek van Antoinette van de Water. Als iemand het over een boek heeft ga ik altijd een beetje hyperen. Biebmiep, hè. Ga jij maar lekker uitrusten op je eiland. Wij zijn hier ook omgeven door water (voornamelijk van boven) dus je ziet, we hebben iets gemeen. Amuseer je verder.

  • 06 December 2007 - 13:18

    Ria:

    Hoi lief Deetje, wat een gedoe en wat een verhaal weer. Wel zonde van de Ipod en foon. Als ik jou was ging ik maar eens lekker een tijdje genieten van alles wat je al mee hebt gemaakt. Geniet van de warme temp. en het zonnetje, hier komt het op het moment met bakken uit de lucht zetten. Heb lekker gezellig de kerstboom gezet en de boel versierd, is het binnen tenminste lekker knus met de lichtjes. Net mams nog aan de tel. gehad en alles gaat prima met haar volgende week komt ze een paar daagjes dus dat is wel gezellig. Dit was het weer voor nu, blijf genieten en schrijven, dikke kus van je schoonzus.

  • 06 December 2007 - 13:42

    Andre Lourens:

    Hoi Dee,
    Op de opperd is 5 december iets anders gevierd. ha ha ging allemaal goed. fijn om te lezen dat je nu eindelijk gaat uitrusten !!
    Hier alles ok !!

    gr Andre

  • 06 December 2007 - 16:05

    (grote?) Zus:

    Lief zusje,
    Dat is natuurlijk flink balen. Je telefoon is niet zo erg denk ik, die kan weer opnieuw gekocht, maar je muziekjes:( Toch maar vaker op zoek naar karaokesessies en dan kijken of je misschien wat bekende muziekjes kan vinden? Of beter nog, je troosten met de gedachte dat veel mensen aan jou zullen denken als zij het aan jou gegeven nummer horen. Kun jij je gedachten op iets anders richten. Ga lekker uitrusten:)
    Kus

  • 06 December 2007 - 16:14

    Sija:

    Lief van je om te denken dat ze daar niet stelen, heb je al hulp van Antonius gevraagd, bij mij helpt dat vaak wel als ik iets kwijt ben. Of zou Antonius je daar misschien niet horen. Hoe was het ook al weer. Heilige Antonius beste vrind, maak dat ik mijn telefoon en Ipod weer vind. Een dikke kus als troost dan maar.Kees en Sija

  • 06 December 2007 - 16:28

    Magdie:

    een rasoptimist!
    take care en blijf lekker genieten!
    kusxxx

  • 06 December 2007 - 17:06

    Tim:

    Moeders,

    Echt klote dat je spulletjes weg zijn. Ik hoop wel dat alles nog boven verwachting is daar in Thailand. Hier loopt het verder op rolletjes. We eten biefstuk en vis. En biefstuk. Ik zou lekker ff een paar dagen onderuit gaan zitten en je liedjes dromen. Nu is dat nummer wat ik je heb meegegeven (Ain't got no..I got life van Nina Simone) toch wel erg van toepassing :). Succes en veel geluk voorlopig.

    Kus

  • 06 December 2007 - 17:25

    Allerliefste:

    Ach wat is materie als je in zulke hogere sferen leeft. Maar een neiwue telefoon vind ik wel prettig, ben je tenminste bereikbaar. Wel leuk die verering voor de koning. Kunnen we thuis ook niet zoiets invoeren? Ik schrijf wel een eigen volkslied. Ga effe lekker luieren, zodat je weer fris aan nieuwe avonturen kan gaan beginnen.
    kussen

  • 06 December 2007 - 18:51

    Elke:

    Hoi Dee,

    groetjes uit een nat een koud Holland met rookworst en stampot. Wat een 'vette' reis. Ik hoop dat je nog zin hebt om terug te komen naar Nederland.
    Hou je haags.

    gr.
    Elke

  • 06 December 2007 - 19:20

    Rob:

    De goeie instelling Dee. Die spullen zijn vervangbaar. Jouw ervaringen nu kan niemand stelen.
    Geniet, ps: misschien kom je nog op de t.v

  • 06 December 2007 - 20:07

    Ingrid :

    Hoi, hoi
    Aan die koning heb je niet veel gemist, die was gisteren veelvuldig op tv en inderdaad zo oud als Sinterklaas. Koop lekker het allernieuwste mobieltje dan is het leed weer geleden. Luierse deetje, geniet ervan.



  • 06 December 2007 - 21:40

    Gerry:

    Lieve ontdekkingsreiziger. Weer een mooi verhaal. Kl.. van die phone en Pod. Maar niet getreurd! Ik weet dat er heel veel vrienden, familie en bekenden zijn die al je verhalen met veel plezier lezen. Als we nou allemaal eens een klein bedragje naar Ben overmaken zodat hij een nieuwe iPod kan halen en deze vullen met al 'onze' muziek. Staat vast nog wel op jullie iTunes! Ben's rekening nummer is 3669642. Dus als iedereen met je meevoelt wat het is om te leven zonder muziek ... Kleine bijdrage graag! Dan krijg je van ons allemaal een nieuwe met muziek als waardering voor je verhalen! Mochten je fans ook nog een nieuwe song willen toevoegen aan je Thailand playlist kunnen ze dit ook via iTunes doen en via Ben jouw een kadootje sturen! Leuk toch! (Open ITunes Store, zoek je nummer, klik geef Gift. Volg de aanwijzingen om Ben een nummer te sturen. adres --> bendlich@mac.com). Ik hoop dat iedereen meedoet. Dus geen huilmomentjes meer, niet getreurd, hulptroepen komen eraan!

    Dikke kus en hug!

  • 06 December 2007 - 21:56

    (vervolg):

    Van ons krijg je Simon Webbe erbij .... No worries!

  • 06 December 2007 - 23:30

    Peter B:

    Thailand gaat dus duidelijk niet uit z'n Boemibol. Pod verdomme wat vervelend nou! Da's flink balen. Maar laat je plezier er niet door bederven, Deetje.
    Veel plezier op je eiland en neemt het er eens lekker van. Groetjes

  • 08 December 2007 - 12:35

    Janny En Ed:

    Oog om oog, tand om tand? Is dat waarom we geen voorbericht-mail aankondiging meer krijgen als je weer een verhaal hebt? Moe, ziek en misselijk van Jed, van Annie, van Ook, van Een, van Man, en van ons Janny en Ed? Zet ons s.v.p. weer op "aan", dan wensen we jou daarna wel weer heel veel liefs, plezier en rust toe in Thai.

  • 09 December 2007 - 03:17

    Sofie:

    haha ik zit hier heus niet in mijn eentje te giegelen achter de computer. god wat mis ik de jongvee dag trouwens..
    maar alles komt goed, gewoon lekker verder chillen, dan doe ik dat ook ;p

  • 14 Januari 2008 - 13:38

    Atrid:

    Deesje
    gewoon k u t dat je je spulletjes kwijt bent geraakt. Hoe dat maakt niks uit.Gelukkig heeft miemand jou meegenomen Toch?
    Dikke kus en ga vrolijk verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Desiree

Dromen moet je niet najagen, dromen moet je waarmaken!! Mijn lief doet mooie uitspraken. Deze heeft als gevolg dat ik op 29 oktober naar Thailand vlieg, ik verblijf daar (of nog in Vietnam? Laos? Cambodja?) voor maar liefst 3 maanden! Waarom? Omdat het kan!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 38100

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: