Als je maar lacht in 2008 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu Als je maar lacht in 2008 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Desiree Endlich - WaarBenJij.nu

Als je maar lacht in 2008

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Desiree

30 December 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

(zo simpel en daarom zo'n briljant advies van mijn vriendin Pee)

1ste Kerstdag hebben Sofie en ik Baracuda (smaak is de kruising van tonijn en zalm) gegeten, zalig! Was op advies van mijn dochter, nou die geniet echt van t leven hoor!
Ze is nu terug naar haar Beachfamily!

2de Kerstdag hebben we goed besteed: van ons kerstkadootjesgeld hebben we een Thai kookcursus gedaan! Heerlijk, aan t eind van de dag hadden we, net als jullie, het volledige kerstgevoel: we konden geen Pad Thai meer zeggen!

Na 3 weken Koh Lanta weet ik dat het arm is. De enige vetgeldverdieners zijn de projectontwikkelaars. Overal zie je bouwputten, waaruit fraai versierde resorts verrijzen. Maar met echt dan ook een landingsbaan voor helikopters, jachthavens, zwembaden waar je een heel olympisch team in kan trainen, tuinen waar de ' Jardins de Cherbourg' bij verbleken, bewakingsbeambten, heel veel knipmessende bedienden, echt heel jetsetterig en zo scheef en overdreven.
Ze zullen de guesthouses in de vorm van bamboehutjes (zoals 'Where Else' ) gaan verdringen en een ander, rijker publiek gaan trekken.
Toerisme is dus een grote bron van inkomsten op het eiland. Het geld moet binnen 5 maanden verdiend, en het is dus niet vreemd dat de bevolking als 'vliegen op stroop' op toeristen duiken.
Toeristen zijn rijk, zeker in vergelijking met de mensen hier. Wij weten wat vakantie is, zij kennen geen vakantie, ze hebben er geen geld voor en het bestaat dus niet in hun belevingswereld.
Mijn hutje stond pal voor een blokje 'hokken' waar seizoenarbeiders zoals tuktukchauffeurs, gidsen en schoonmakers wonen. Op de binnenplaats staan 2 gemetselde betonnen bakken, waar gebaad en gepoetst wordt. Er zijn ook hokjes met gesloten toiletten, met de bekende 'hurkgaten' Ik zag een moeder haar kind naast de bak inzepen en flink afspoelen met een pannetje koud water; niks geen hi-tech badkamer met fraaiweggewerkte speakers, waaruit de lievelingssongs weerklinken in de kleur van de handgeborduurde badhanddoeken met het vetcoole vignet van het idool van deze week.
Nee, baden: smorgens om half 8, in je blootje, tussen de buren, overgoten worden met koud water, is toch iets anders als je 10 bent en op Koh Lanta woont.
Waar deze mensen buiten het seizoen hun geld verdienen?
Misschien wonen ze in de piepkleine dorpjes in het achterland, echte jungle met veel rieten huisjes en groen natuurlijk. Daar zag ik ook de apen in t wild. De hutjes staan op palen, met een flinke overdekte 'hangplek' ervoor. Daar zaten de bejaarden met de kleine kinderen. Wachtend op wat hun familie hen zou brengen. Daar wonen ook de vissers en degenen die misschien leven van de opbrengst van rubber-, kokos- en bananenplantages. Hoewel plantages, ze bevatten soms niet meer dan 12 bomen.
Of ze verdienen het geld aan drugs. Alle strandbars verkopen in elk geval wiet. Als je niks vermoedend aanschuift en je zit lekker te chillen, komt er ongetwijfeld het moment van 'joint passing through'. Heel relaxed neem je een heis of niet. Een waar sociaal gebeuren.
En daar wordt dus ook geld mee verdiend.

Ok, even terug naar hoe ik verdiend geld kan opmaken!
Ben op de avond van 29 december in het donker en lichtelijk moe aangekomen op Langkawi, Maleisie. Was er niet echt kapot van. Had echt een vieze, Kwalitatief Uitermate Teleurstellende kamer. Bijna niet geslapen vanwege de gigamuggen, die ik echt voelde landen en toeslaan, maar de airco was weer te koud, geen (schone) deken, beestjes, bah!
Maar nu heb ik een redelijk schone en grote kamer gevonden, ik blijf 2 nachten en ga op oudjaarsdag naar Ko Lipe. Daar vaarde ik langs en het zag er schattig uit. Lijkt me best gezellig.

Het is op Langkawi vuil en slordig, misschien is dat wel inherent aan een eiland? Wel aardige mensen, veel moslims. Moslimmensen zijn hier tot nu toe over het algemeen niet vrolijk. Vrouwen zijn wat teruggetrokken en mannen nors, tsja ze mogen ook helemaal niks niet van t leven genieten;) Natuurlijk zijn er ook gematigden tussen, maar die kan ik niet aan hun kleding herkennen.
Ik ben voornamelijk op t strand. Het sfeertje kun je vergelijken met het zuid-Franse Le Penon, Grote groepen Japanse, Indiase, Thaise en Chinese yup-jongeren, die allemaal willen parachutehangen achter een speedboot, waterbrommer willen rijden en op een banaan achter een moterboot willen gillen. Liefst allemaal tegelijk, echt een vrolijk sfeertje ;)

Lieve Iedereen,
Waar jullie oud en nieuw vieren, weet ik natuurlijk niet,
maak het heel gezellig, geniet van iedereen om je heen (en niet alleen vanavond;))
maar.....kijk om 12 uur even naar de maan en denk aan mij!
Ik ben er volgend jaar weer!

XXXXXXX
Dee

  • 30 December 2007 - 09:48

    Ria:

    Hallo lief Deetje, zo we hebben weer een beetje cultuur mee mogen maken, zijn weer aardige indrukken die je op doet, de gedachten aan zo'n vuil dekentje, beestjes en allerlei andere enge vieze dingen doen je wel beseffen hoe goed wij het allemaal hebben, wat een overdenkingen zeg in de laatste dagen van 2007. Hoop dat je nog een paar leuke weken tegemoet gaat en dat we nog vele leuke verhalen mogen lezen in het nieuwe jaar. We zullen om 24.00 uur even omhoog kijken en proosten met ons glaasje dat je het toch allemaal hebt gedaan. Nog veel plezier, kus van je schoonzus.

  • 30 December 2007 - 09:59

    Beppie En Roy:

    Deetje, als we al door al de rook van het vele vuurwerk heen kunnen kijken, dan zullen we zeker aan jou en Soofje denken en jullie de beste wensen voor 2008 toesturen.We zijn gezellig bij Ger en Ria en daarom ook de beste wensen van Sandy en de kinderen.
    Geniet er nog met volle teugen (allerlei lekkere drankjes natuurlijk) en tot horens.

  • 30 December 2007 - 10:02

    Anja V.d. Berg:

    Hoi Dee, ken je me nog!? Ik kijk al deze maanden al "stiekem" over je schouder mee en ik geniet ervan.
    Je schrijft fantastisch en door de foto's krijg je een goede indruk hoe het eruit ziet, waar je het over hebt. Op Google earth zoek ik de plaatsen op die jij noemt. Ben gewoon even op vakantie als ik je site bezoek. Dank je wel hoor! We hebben net een zalige week achter de rug in de Ardennen met Mar en Rien. Je slogan van "Als je maar lacht in 2008" houden we erin, vind het een hele goeie. Dee nog een hele fijne laatste maand, ik vind je knap.
    Groetjes

  • 30 December 2007 - 10:33

    Wendy:

    He avonturier!!

    De nieuwe ervaringen en belevenissen houden niet op! Ga vooral nog even zo door....
    En alvast een heel fijn oud en nieuw!! En een heel gelukkig, gezond en avontuurlijk 2008 gewenst!

    X Wendy

  • 30 December 2007 - 11:07

    Gerard En Lenie:

    wij rijden morgen naar de ardennen om daar het jaar uit te luiden. we zullen zeker die maan op zoeken en aan jou en Sofie denken en jullie alle goeds toe wensen.genietse lfs.

  • 30 December 2007 - 11:17

    Elke:

    Hoi Dee,

    ik wens jou en Sophie een goede jaarwisseling. Dat jullie wensen voor 2008 in vervulling gaan.

    Veel liefs
    Elke

  • 30 December 2007 - 11:23

    Ankie:

    Lieve dée ik hoop dat je een gezellige avond hebt morgen. Zal best even slikken zijn zonder je allerliefste. We denken aan je Ik zal de wekker zetten, eerst even checken hoe laat het nou precies is maar dat komt goed. Mijn eerste lach in 2008 denkt aan jou. groetjes ook van de rest van het thuisfront. Ankie

  • 30 December 2007 - 11:27

    Ankie:

    Ik zie dat als ik de wekker zet ik te laat ben. Maar ben je nou 6 of 7 uur voor ons. Ik ga uit van 7 in Maleisie.Goed? groetjes

  • 30 December 2007 - 11:57

    Kees En Lidy:

    Desire een hele fijne jaarwisseling en een goed begin.Tot volgend jaar.groetjes

  • 30 December 2007 - 12:03

    Allerliefste:

    :) :) :) :) :) :) :) :):) :) :) :) :) :) :) :) :):) :):) :) :) :) :) :) :) :) :):) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :):) :) :) :) :) :) :) :) :):) :):) :) :) :) :) :) :) :) :):) :) :) :) :) :) :) :) :):) :):):) :):) :):) 2008

    Maak het mooi met oude en nieuw en ik heb geen maan nodig om aan je te denken.
    geniet.
    kussen

  • 30 December 2007 - 12:18

    Peter B:

    Hé Dé,
    ... en deze is speciaal voor jou: ook in het nieuwe jaar, genieten maar.
    Genieten doe ik nu al van al jouw verhalen. Ook deze was weer zeer lezenswaardig. Marijke en ik wensen jou een heel mooi 2008 toe en morgen zo rond een uur of 5 zullen we zeker even omhoog kijken als jij al aan 2008 begint.

  • 30 December 2007 - 12:31

    John En Liesbeth:

    Laat de kurk knallen en het vuurwerk spetteren. Een heel goed, gelukkig en gezond 2008 gewenst voor jou en Ben, Sofie en Tim. Geniet nog even van het verre oosten, de langste tijd zit er (helaas)op voor je toch? Wat zul je straks weer genieten van alle luxe in je eigen (opgeknapte) huis. Tot dan: pas op voor enge beestjes.

  • 30 December 2007 - 14:16

    Ton En Ingrid :

    Hoi De en Sofie
    Wij wensen jullie een hele mooie , exotische jaarwisseling toe en natuurlijk alle goeds voor 2008. Neem een lekkere neut ( of cocktail) , doen wij dat ook! Geniet van de laatste weken !!!

  • 30 December 2007 - 18:03

    Vicky:

    Fais en ik wensen je een heel gelukkig, liefdevol en spetterend 2008 toe. En uiteraard gaan we om 12 uur naar de maan kijken en dan zullen we zeker aan je denken. Heel veel liefs Vicky

  • 30 December 2007 - 19:12

    Mieke A:

    Geniet van de jaarwisseling we zullen een borreltje op je drinken.
    De beste wensen en een gezond 2008

  • 30 December 2007 - 22:50

    Pee:

    als jij 'als je maar lacht in 2008' net zo een goede invulling geeft als 'veel beleven in 2007' dan wordt het heeeeeeeeeeeeeeel gezellig !!! cheers!

  • 31 December 2007 - 09:28

    Hans En Marijke:

    Een heel goed en gezellig uiteinde,hef het glas, dat zullen wij ook doen en een gezond en sportief 2008.

  • 31 December 2007 - 14:39

    Saskia En Familie:

    Hoi Deetje,

    Uiteraard wensen wij je ook een heel gelukkig nieuwjaar. Kijk uit met vuurwerk en geniet nog van al het mooie. (niet de enge beestjes dan)Heel veel groetjes van Arie, Saskia en Vincent

  • 01 Januari 2008 - 08:15

    Wil:

    Lieve Dee,

    De morning after is altijd moeilijk maar het was gezellig. Wij hebben aan je gedacht vanacht, al was het niet precies om 12 uur maar toch.

    Geniet nog lekker en ook van ons een, allemachtig prachtig 2008. ( van wie was die ook alweer????)

    Knuffel
    Leo en Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Desiree

Dromen moet je niet najagen, dromen moet je waarmaken!! Mijn lief doet mooie uitspraken. Deze heeft als gevolg dat ik op 29 oktober naar Thailand vlieg, ik verblijf daar (of nog in Vietnam? Laos? Cambodja?) voor maar liefst 3 maanden! Waarom? Omdat het kan!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 38095

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: